• et

Ma olen [pane oma valdkond] ekspert. Ja nüüd?

Me kulutame palju aega, et omandada teadmisi ja oskusi oma alal. Lisaks õnnestumised ja läbikukkumised, mis annavad meile kogemusi, millest oma tööd veel paremaks teha ja pakkuda paremat teenust klientidele. Ja nüüd, kui sul on 20 aastat kogemust ühes töökohas, kui oled saanud kätte oma kutsetunnistuse või treeneri sertifikaadid – kus on need kliendid ja suured töövõimalused, mida reklaamlehtedel lubati? Jah, sellega pead sa nüüd ise hakkama saama, vaatamata valdkonnale, kus sa töötad ja vanusele, mis sul on.
Oled sa aga personaaltreener, jurist, ajakirjanik, finantsanalüütik, sündmustekorraldaja või kokk, üks oskus, mida enamasti sulle õpingute käigus kaasa ei anta, on eneseturundus. Mida üldisem on sinu oskus või mida rohkem kindlas nišis on sinu teadmised, seda olulisem on enda kui eksperdi turundamine, et jõuda oma publikuni. Samuti on enda turundamine oluline valdkondades, kus pakkujaid on palju. Õnneks olen sul mina ja persoonibrändi blogi, kus juba kümned tuhanded oma niši loojad ja eksperdid on saanud ideid, praktilisi teadmisi ja soovitusi. Soovin ka täna jagada mõnda mõtet eneseturundamisega alustamisest. Loodan, et see on kasulik ja annab sulle vajaliku tõuke!

Eneseturundus – tänapäeva eksperdi oluline oskus

Eneseturundus on persoonibrändi kujunemises konkreetsete taktikate ja võtete kasutamine, mis aitavad sinu sõnumil ja pakkumisel jõuda kliendi või tööandjani. Väga harva õpetetakse meile (üli/elu)koolis, kuidas selgemini end esitleda ja olla nähtav just professionaalses valdkonnas. On väga vähe inimesi, kes täna ei tunnistaks, et enese oskuste müümise oskus on hädavajalik töö saamisel, rääkimata klientide saamisel. Nii on muutunud persoonibrändiga strateegiliselt tegelemine kui ka eneseturunduse võtete kasutamine kindlatel perioodidel tavapärases ja väga vajalikuks oskuseks. Oskuseks, mida Eestis professionaalsel tasandil saab väga vähestest kohtadest, mistõttu enamasti saadakse hakkama oma kõhutunde ja heade sõprade soovitustega (mis võivad kahjuks tagasilööke anda).

Soovin seega jagada sinuga oma töökogemusest klientidega, kes on eksperdid oma valdkonnas, aga kauged turundusteemadele ning anda soovitusi, millest eneseturunduses alustada. Minu isiklik eesmärk ja missioon ongi aidata eksperte, spetsialiste, juhte ja ettevõtjaid nende endi esitlemises, anda nii reaalseid oskusi kui ka juhendada neid oma teel soovitud professionaalse eluni, koos õigete klientide, huvitavate tegevuste ja soovitud palgaga.

Eneseturundamisega alustamine eeldab, et sul on juba paigas:

  • Kes sa oled isikuna: sinu eelistused, ambitsioonid, iseloom ja stiil.
  • Mida sa oskad: sul on piisavalt tõestusmaterjali oma portfoolios, mis näitab, et tead, mida teed ja teed seda hästi.
  • Samuti on sul läbi mõeldud oma suurem eesmärk: miks sa teed, mida teed? Mis on sinu visioon ja panus maailmale? Millist väärtust lood oma klientidele?

Kui nendele küsimustele vastamine on sul raske, siis tuleks võtta aega, et selgeks saada. Ilma selge sihita on turundamine ainult kahjulik, aja ja raha kulutamine ning valmistab pettumust sulle ja ka klientidele. Sihi seadmiseks on mõistlik saada veidi arendavat juhendamist, mis hetkeolukorra kindlasti selgemaks teeb ja aitab kiiremini edasi liikuda.

Esimesed sammud eneseturunduses

Kui eelnevad punktid on sul teada, siis tuleb vaadata, mida saad teha, et olla nähtaval. See ei tähenda suuri reklaamplakateid Ülemiste ristil ega teleklippe parimal ja kallimal ajal. Eneseturundus algab väikestest asjadest ja vastavalt perioodile (kui sinu töö on sesonaalne või oled just vahetamas tööd), ajale ja eesmärgile (kas eesmärk on teadmist sinu teenustest laiendada või tahad väga kindlat müük nüüd ja kohe) tuleb turundust kohandada. Pea meeles, et kui persoonibränd vaatab sinule, sinu elule ja sh professionaalsele tegevusele tervikult, siis eneseturundus on väga konkreetne ja piiritletud tegevus oma brändi esitlemiseks. Mõlemal on roll meie kiires infoühiskonnas silma paistmiseks, usalduse võitmiseks ning põhinevad kvaliteedil.

 

Eneseturunduse ja persoonibrändiga aitad teistel jõuda sinuni ning kergendad nende valikut .

Eneseturunduse ja persoonibrändiga aitad teistel jõuda sinuni ning kergendad nende valikut .

Kõige olulisem on, et sul oleks igal hetkel paigas need aspektid enda eneseesitlusest:

  1. Sinu enda esitlus ehk liftikõne. Enese tutvustust kasutame me nii uute inimestega kohtumisel, tuttavatele oma tegemistest rääkides ja ka veebis erinevates sotsiaalmeedia kanalites. Selle aluseks on sind iseloomustavad märksõnad+nimi. Kuidas liftikõne koostada, selleks saad näpunäiteid varasemast liftikõne ehk pitch postitusest.
  2. Jälgi oma seotust erinevate teemadega. Sinu turundusele annab kaasa või ka takistab see, kus ja kellega ja mida sa teed. Näiteks aktiivne osalemine valdkonnaorganisatsioonis annab sinule kui eksperdile usaldust juurde ja aitab sul kergemini saada tähelepanu ka meediast. SInu Facebookis jagatud teemad seostavad inimesi, kes sind jälgivad, just nende teemadega. Mõttekoht: vaata oma Facebooki voogu ja otsusta, kas sealt tuleb välja millega sa leiba teenid? Mis sõnumi, emotsiooni sinu voog annab?
  3. Oma vähemalt ühte veebikanalit, kus on sinu kontakt kättesaadav. On see LinkedIn, veebileht, blogi või mõni muu kanal, vaata, et seal oleks sinu pilt, kontakt e-mail ja valdkond, milles sinu poole pöörduda.
  4. Mõtle blogimisele või alusta blogiga. Blogi on oluline osa sisuturundusest, mis aitab võimalikel klientidel sinu tegemistega tutvuda, aru saada MIDA ja KUIDAS sa teed ning samuti saada ideid, mida tal võiks sinult vaja “osta”. See võib toimida ka väga hästi portfooliona. Kuidas blogiga alustada, seda loe varasemast postitusest blogimisest algajale.
  5. Korrasta oma CV. Jah, oled sa ettevõtja või palgatöötaja, tippjuht või spetsialist, CV ehk kogum dateeritud faktidest sinu erinevate tööalaste kogemuste kohta läheb sul ühel või teisel hetkel vaja. Parem on, kui hoiad oma CV värskena jooksvalt. Sealt saad häid fakte ja detaile, mida kasutada turunduses müügiargumendina. Kui esitled oma CV-d veebis või saadad failina, siis jälgi, et seal on relevantsed kogemused esindatud ning lisatud on faktid reaalselt sinu poolt lisatud väärtuse kohta. See viimane kipub ekspertidel tihti ununema, kuna “see on ju elementaarne”. Ei ole. CV koostamise kohta kaks head postitust: CV – sinu persoonibrändi turundusmaterjal/a> ja CV koostamine on kõigile jõukohane nõiakunst.
  6. Ole avatud võimalustele. On see põnev projekt, mida sinu linnas korraldatakse või huvitav uudisekild, mis on just sinu valdkonnaga seotud – need mõlemad avavad võimalusi panna käed külge, avaldada arvamust või osaleda, kasutades oma ekspertoskusi. Tegutsemine ja sõnavõtmine võimaldab sul reaalselt näidata, mida sa oskad ja pakkuda nii teadmisi ja kogemusi teistelegi, kellel sellest kasu on. Lisaks näitab see ka sinu kursis olemist valdkonnasündmustega. Seega võta härjal sarvist ja tegutse, leia võimalusi, kus sinu oskusi vaja on ja paku end välja. Küsija suu pihta ei lööda!

 

Need on esimesed asjad, millele eneseturunduses mõelda ja millega saad suuremalt jaolt ise hakkama. Tihti pöörduvad kliendid minu poole, et korra esitluskanalid läbi rääkida või et lasta minul liftikõne üle vaadata ning näha uusi turundusvõimalusi. Ise oma CV-d vaadates või valdkonna sees olles ei pruugi sa näha oskusi, mis muudavad just sinu teenuse või kandidatuuri unikaalseks ja nii võib jääda (turundus)võimalustest ilma.

Alusta kohe

Kui sa ka praegu ei otsi uut tööd või uusi kliente, siis on kasulik, kui aeg-ajalt oma turunduskanalid läbi käid ning mõtiskled, kuidas sa end esitled.
-> Kas see on selline, mis avab sulle tulevikus uusi võimalusi?
-> Kas see aitab sul olla oma valdkonna teistest ekspertidest eristuv?

Kui jah, siis super, kui ei, siis mõtle, mida peaksid tegema, et oma tööelu kujundada oma tingimustel!