• et

Millal mitte eneseturundusega tegelema hakata (10 põhjust)

Võid seda lugu kuulata ka minu podcastina Soundcloudi vahendusel (NB! Esimene katse :)!). Minu Soundcloudi saad jälgida siit.

Eneseturundus ei ole alati lahenduseks

Kui ettevõttes müüginumbrid langevad, peetakse seda tihti kehva turunduse tulemuseks. Kui inimene aasta jooksul pole saanud tööd, vaatamata justkui hästi valitud pakkumistele ja enda kompetentsile, siis kardetakse, et tegemist on halva oskusega end esitleda. Kui ettevõtja ei saa oma teenusele kliente, tundub, et vastus on – puudulik, kehv, oskamatu eneseturundus.

Turundamine on minu loodud persoonibrändi mudelis viimane tegevus, samas on see kõigile kõige nähtavam ja justkui esimene tegevus, millest alustada. Luba mul kinnitada: ei ole. Kui kõik eelnev – kes sa oled, mida sa oskad ja kellele oma teenust/toodet pakud on hästi läbi mõeldud, alles siis saab hakata turundusega õigesti tegelema. Siis on ka turundus ääretult lõbus, selge ja kergesti tehtav ning kulutab vähem sinu aega ning finantsressursse.

Kui sa oled hakanud mõtlema, et peaksid uue töö saamiseks, oma teenuste või oskuste nähtavamaks tegemiseks või ettevõttega alustamiseks/ selle uuele tasemele viimiseks kasutama (enese)turundust, siis järgnevalt 10 põhjust, miks mitte seda veel teha.

Millal mitte panustada eneseturundusele?

  1. Kui sul ei ole või ei suuda sõnastada oma visiooni. On ütlus, et tõeline ekspert suudab oma keerulist teemat selgitada ka väga lihtsalt. Proovi – kas suudad selgitada oma väikesele täditütrele või oma lapsele, mida ja miks sa teed? Mis kasu sellest on ja kellele? Nüüd katseta seda võimaliku koostööpartneri või kliendi peal – kas ta haakub? Kui ei, siis pead veidi veel vaeva nägema ja endas vastuseid otsima. Vahepeal aitab ka professionaalne strateeg, kes suudab su sõnad kõrvalseisjana selgelt reastada ja sinu jaoks “elementaarse” teistele mõistetavaks teha. Ilma visioonita ja suurema eesmärgita on eneseturundus huupi tegutsemine ja palju ressurssi, mis peaks olema sihitud, läheb raisku suvaliste ja läbimõtlemata tegevuste peale.
  2. Kui su enda fookus pole paigas. Kui sa ei tea veel, mis on sinu väärtused, müügipakkumine või pole valitud teed oma visiooni täitmiseks. Nii alustavatel ettevõtjatel, mitmekülgsetel spetsialistidel kui ka tegutsevatel visionääridel on suur mure – nad teavad liiga palju, mõistavad kui palju on tegelikke võimalusi ja ei suuda teha valikut, millega edasi liikuda. Hakatakse pakkuma kõike kõigile. Kui lisada, et ka enda isiklikud väärtused, mille põhjal oma tulevikutööd üles ehitada ja otsuseid teha on lahtised, siis on eneseturundus heal juhul ajaraiskamine, halvemal juhul hõivad enda aja ära tegevustega, mis takistavad sul tegelikult oma tööd nautida.
  3. Kui sa teed seda ainult raha ja kuulsuse pärast. Jah, see on keeruline teema. Antud juhul ei mõtle ma raha teenimist kui loomulikku ettevõtluse ja ka oma professionaalse tegevuse tulemust, vaid lihtsalt kiiret raha kasseerimist “rumalatelt” tarbijatelt võimalikult vähese vaevaga. Enese imetlemist ja muud taolist. Kui sul ei ole väga midagi kvaliteetset müüa, sa ei oska selgitada, mis sinu kompetentsus on, aga arvad, et oled jube hea ja kõik peaksid sind kohe palkama, siis ilmselt on sul vaja veel veidi enda kallal tööd teha. Persoonibrändi kujundamine on pikk protsess usalduse loomiseks, seega kiiret raha siin ei ole, pigem järjepideva ja stabiilse sissetuleku kujundamine, mille baasil saab hiljem arendada ka uusi tulusaid ettevõtmisi. Kindlasti on need, kes persoonibrändi teadlikult kujundavad rohkem edevad ja mõistavad enda mainekujunduse rolli oma missiooni elluviiamisel Kuulsus oma sihtgruppis, nišis on sel juhul kindlasti üks loomulik väljund.
  4. Kui sul tegelikult pole endal valmisolekut olla nähtav. Nähtav olemine ei ole kerge ülesanne. See nõuab valmisolekut esineda, kirjutada, avaldada arvamust, seista oma väärtuste eest, veenda ja tagada oma lubaduste elluviimine, näha oma pilti ajalehe esikaanel. See on aeg, närvid ja isikliku ning tööelu piiri küsimus. Kõik ei soovi seda. Ole ise teadlik, mil viisil tahad oma nime ja näoga nähtav olla ning arvesta seda oma isikliku brändi turundusplaani tehes. Kas sinust saab aktiivne blogija, kus näitad ka oma eraelu ja kus selgelt ütled välja oma seisukohti või keskendud blogis teiste inimeste näidetele ja üldistele teemadele? Kas sa soovid muutuda kõneisikuks ja muuta laiema ühiskonna mõtteviise või piisab sulle B2B otsemüügiga, kus fookuses on sinu firma tulemused, mitte sinu isiklik bränd? Mis on sinu piir avalikus elus ja eraelus? Kas soovid oma pilti avaldada või soovid jääda laias meedias anonüümseks? Need on vaid mõned küsimused, millele peaksid enne tegutsemist mõtlema.
  5. Kui sinu toode on kehva kvaliteediga. Tänapäeval on juhtimises populaarne kasutada toodete ja teenuste lanseerimisel LEAN- meetodit ja juba üsna varases staadiumis toode sihtgrupile katsetamiseks anda. See võimaldab saada adekvaatset tagasisidet, mis aitab toodet parandada. Mis on ju ainult hea? Oluline on, et sa tead, mis kvaliteet tootel on hetkel, kui selle kliendile pakud ja ei tee seda hea turundusega näiliselt paremaks. Just ebakõla lubaduse ja tegelikkuse vahel kahjustab sinu brändi. Eks hullem on see, kui su toode ongi kehva kvaliteediga, mida ilmselt endal võib olla raske näha või veel hullem, kui ise ignoreerid vigu. Ole valmis ja julgusta ise tagasiside saamist klientidelt (töötamise korral ülemuselt, kolleegidelt), analüüsi oma kompetentsuse põhjal, kas ja mis on hästi ja mida peab parandama ning pidevalt arenda iseennast ja oma teenust.
  6. Kui sa arvad, et peab kohe ja kõiki kanaleid kasutama. Kui sa praegu a) mõtled, et peaksid kasutama a-z-ni kõikvõimalikke kanaleid või b) tunned segadust, et milliseid turunduskanaleid kasutada, siis ilmselt vajad veel infot, et panna paika mõistlik ja toimiv turundusstrateegia. Turunduskaugetel inimestel on tihti tunne, et toimivaks turunduseks tuleb liituda kõikide sotsiaalmeedia kanalitega ja kasutada kalleid reklaamipindu. Tõde võib olla sellest väga kaugel. Mõnikord piisab ainult LinkedInist, mõnikord vaid blogist. Mõnikord tuleb kombineerida e-pood ja Facebook + jagamiseks teised sotsiaalmeediakanalid. Mõnikord on vaja lihtsalt teada õigeid inimesi, kellga ühendust võtta. Hea valik võimalike turunduskanalite kasutamisel hoiab kokku sinu aega, mis omakorda võimaldab teha päriselt seda, mida soovid. Eneseturundus on oma olemuselt meile kõigile võõras ja kui oled muu ala ekspert, juht ja ettevõtja, siis tähendab turundus nii palju uusi ja võõraid otsuseid, et kõik võib kergelt üle pea kasvada ja tekitada halva tunde. Tegelikult peaks olema turundus siiski lõbus ja mõnus tegevus aitamaks sinu klientidel sinu juurde jõuda!
  7. Kui sul puuduvad tulemuste hindamiseks mõõdikud. Kui mõõdikud puuduvad, ei saa sa kunagi aru, kas olid turundustegevustes edukas, mis edu tõi või seda pärssis. Ilma mõõdikuteta (eesmärgid, milestone-id, tulemused) võid pikalt tegutseda ja justkui palju tööd teha ja siiski tunda, et midagi pole tehtud ja kuhugi pole jõutud. Tulemuste mõõdikud saad paika panna siis, kui tead, mille suunas sa liikuma hakkad ja oled vastavalt sellele loonud adekvaatse persoonibrändi turundusplaani. Õnneks on plaanid paindlikud. Kui miski teatud perioodi järel paistab, et ei toimi, siis saad seda muuta.
  8. Kui sul endal pole selge, kes sa oled ja mida sa soovid. Turunduse aluseks on selge sõnum. Kui sa lähed võrgustikku looma, kuid ei tea, miks ja mida sellest saada soovid, on teistel raske sulle appi tulla. Eneseturundus, nagu kogu isiklik mainekujundus baseerub sinu isikule, mis omakorda tähendab sinu enda unistusi, eneseteadlikkust ja plaane. Olles juba 10 aastat inimesi turundanud, võin kindlalt öelda, et igaüks meist on oma eripäradega üsna muutlik. Turunduses tähendab muutlikkus tootes-teenuses väljakutseid. Sa võid ühel hetkel olla kindel, et sa soovid kolme aasta pärast suurt rahvusvahelist konsultatsioonifirmat. Hakates turunduusega aga aktiivselt tegelema, töötades oma brändi strateegiaga , võid jõuda aga arusaamiseni, et väike butiik-firma on siiski sinu teema. Või otsustad, et tahad pakkuda teenust, mis on populaarne, kuid kui see hakkab tänu heale turundusele veel rohkem edu saavutama, siis leiad, et valitud teenus ei köida sind ja tahaksid teha midagi muud. Minule kui turundajale tähendab iga muudetud otsus uue strateegia loomise vajadust. Sinule aga lisaressursse. Seetõttu ongi oluline enne turunduse tegemist põhjalikult läbi mõelda, mida sa oma tööst või ettevõttest soovid .
  9. Kui sul puudub piisav ressurss – aja-, inim- või raharessurss, mis tagaks seatud kvaliteedinormid. Turundust saab teha väga väikese eelarvega. See eeldab aga väga head strateegiat ja suures osas palju sinu aega ja inimressurssi. Kui aga soovid suuremaid turunduslahendusi, pead olema valmis ka rohkem raha investeerima. Olgu see enda portreefoto, uue visuaalse identiteedi tellimine, sisuturunduse sisu loomine, osalemine konverentsidel – kõik võtab raha. Mida kvaliteetsemat tulemust soovid, seda rohkem raha kulub. Alustades või püüdes uuele tasemele jõuda, uue kampaaniaga välja tulla, pead ka suutma ületada nähtavus-läve, mis nõuab eriti suurt ressurssi.
  10. Kui sul tegelikult pole energiat. Tihti tundub, et turundamisega peab tegelema kohe, kui oled otsustanud firma luua, kui tundub, et müüginumbrid langevad või kui sind just koondati või oled lõpetanud pika ja raske töösuhte. Ettevõtjad ja juhid tulevad enamasti minu juurde, et alustada turundusega – enda ettevõtte turundamise või eneseturundamisega, kuid väga tihti jõuame juba esmastel konsultatsioonidel selle juurde, et vaja on paika saada juhi ajaplaneerimine ja sealhulgas puhkuse planeerimine. Kehvad tulemused on sagedasti ületöötamise tulemus. Suures tööhoos unustatakse enda heaolu, “miks” asja tehakse ja kaotatakse sära silmis. Turundamine võtab palju energiat ja aega ja kui sul seda pole, siis üsna ruttu avastavad kliendid, et enne turundamist tuleb aega endale tekitada, et sära silma tagasi saada.

Tööriistad oma elustiili kujundamisega alustamiseks

Enne kui otsustad panustada oma eneseturundusele, püüa mõista, kas see saab olema ehitatud tugevale alusele. Selleks on oluline esitada endale päris palju küsimusi, teha veidi kaardistustööd ja analüüsi. Palju abi saad siit juhtimise ja brändiblogist.Kui soovid kiiremini edasi liikuda või ise ei suuda mõista, millest on takistused tekkinud ja kus on võimalused endale meelepärase töö- ja elustiili kujundamiseks, siis nõustamine
võib olla lahenduseks.

Soovitan veel tutvuda:

Enne aga saad teha persoonibrändi audit ja vaadata, mis on persoonibränddi mudel ja osta endale inspireeriv persoonibrändi kujundamise video “Bränd nimega sina”.