• et
  • en

Tee ise: persoonibrändi ja eneseturunduse plaan (koos videoga)

Aasta on juba mõnda aega käinud ja ilmselt on tekkinud ka selgus, milliseks see kujunema hakkab. Kui sa aasta lõpul ei jõudnud selleks aastaks oma isiklikku või oma ettevõtte brändingu ja turundusplaani teha või tegid selle liiga idealistliku, põhjaliku ja suure, siis usun, et just nüüd on hea aeg alustada reaalselt teostava plaani koostamisega. Veel enam, soovin sulle anda neli põhilist sammu, millele keskendudes on sul väga lihtne teha igapäevaseid otsuseid ning aasta lõpul (või plaanis määratud aja möödudes) hinnata, kas see toimis.

Sammude juurde minnes, paned tähele, et need võivad nõuda päris palju mõtisklemist. Kui sul pole see “hinges otsimine” tehtud, siis võta aeg nüüd. Usu mind, hoiad hiljem palju aega, raha ja närve kokku!

 

Strateegia ja planeerimine tagab sulle vajaliku struktuuri, mis on brändingus ja turundus edu saavutamises ääretult oluline.

 

Ilma pikema jututa, loo/ava arvutis kaust “Minu Nimi / Ettevõtte nimi” ja sinna esimene dokument – “Bränding ja turundusstrateegia” (või kasuta minu poolt loodud Word-i dokumenti) ning hakka planeerima!

Alt leiad neli sammu lahti kirjutatuna, tegin ka video, koos nõuannete ülevaatega. Ning ära unusta kommenteerimast postituse all või kirjutamast mulle liisi@persoonibrand.ee. Soovin teada, kuidas plaani täitmine läks ning mis küsimused tekkisid!

SAMM #1: MIS ON SINU TURUNDUSE JA BRÄNDINGU FOOKUS SELLEL AASTAL?

See on oluline küsimus esimesena vastata, sest sellest lähtub sinu turundustegevuste valik ja hilisem analüüs.
Kas tunned vahel, et sooviksid tegutseda mitmel rindel korraga? Nii oma ettevõtte toodetega, vabakutselisena mõnes huvitavas kõrvalprojektis, samal ajal osaleda oma valdkonna arendamises nö vabatahtlikuna? Või on sul mitu oskust, toodet, teenust, mida kõiki sooviks turundada – üks toob hästi sisse, teine pakub sulle rohkem rahulolu ja kolmandale on hetkel tulnud palju päringuid ja võimalusi?

Kui sa keskenduks kõige arendamisele ja kõige ühtemoodi tähtsaks pidamisele, siis satud ruttu rappa ning sinu bränd saab hajutatud. Brändi eesmärk on juurutada oma sihtgrupi ajju idee sinust kui kindla valdkonna/oskuse/isikupära esindajast. Ehk siis: mis on see üks küsimus, millega sinu poole tulla? Tead ju isegi, et kui sa kõigile kõike kogu aeg pakud, siis ei osata sinult ühel hetkel midagi küsida või küsitakse asju, mis ei ole sinu jaoks tegelikult atraktiivsed.

Näiteks otsustasin mina sel aastal, et minu kõige olulisem fookus on kirjutamine. Eelkõige isiku eneseteostuse, ettevõtlikkuse ja mainekujunduse valdkonnas. Aga soojenduseks võin kirjutada ka luuletusi, kogemuslugusid, blogida aerutamisest. Peaasi, et kirjutan. See tähendab ka, et otsin võimalusi oma kirjatöid avalikustada, võtan vastu kliente, kes kas samas valdkonnas tegutsevad või keda saan aidata just blogide, enesetutvustustekstide või reklaammaterjalide tekstide koostamises. Hästi konkreetne, mõõdetav eesmärk, mis aitab mul oma aega jaotada, prioriteete seada, teha valikuid ja otsuseid.

Enda fookuse seadmiseks vasta järgmistele küsimustele:

  1. Millist oskust/teadmist soovid sellel aastal kõige rohkem rakendada? Mille arendamisele soovid oma aega kasutada? Mis oskus saab olema sinu eneseturunduse ja -esitluse fookus? Millist oskust sa soovid, et sinu sihtgrupp (tööandja, klient, ajakirjandus) sinu nimega seostab?
  2. Kui pakud teenust, siis milline teenus on sinu selle aasta turunduses keskmes? Millisele teenusele soovid kõige rohkem kliente?
  3. Kes on sinu kõige prioriteetsem sihtgrupp sellel aastal?

Soovitan kokku valida maksimaalselt 3 fookust ning pane nad tähtsuse järjekorda

Kõik need vastused aitavad sul teha otsuseid, mida võtta, mida jätta. Nii hoiad oma närve, aega kokku ja oled ka oma kommunikatsioonis oluliselt selgem. Kindel fookus aitab ka järjepidevalt hinnata – kas hoiad fookust? Mis tulemustega? Milline oli arengusamm võrreldes varasemaga?

SAMM #2: VALI OLULISEMAD TURUNDUSKANALID

Turunduskanalite valik kasvab iga päevaga. Seda küll eelkõige sotsiaalmeediakanalite arvelt. Minu kliendid tulevad turundusnõustamisele ja tihti küsivad, “kas ma tõesti pean olema Instagramis, Facebookis, Twitteris, LinkedInis ja pidama blogi? Ja kuidas seda teha?”. On ka neid, kes ütlevad, et nad ei pea üldse turundust tegema, sest nende töö müüb ise. Minu vastus esimesele küsimusele: “Ei, ei pea kõiki kanaleid kasutama.” Ja vastus teisele küsimusele “Töö ja selle tulemus on sinu esmane turunduse ”materjal. Siiski, sa juba kasutad rohkem kui oma tööd turunduseks. Annad oma kontakte, suhtled inimestega ja räägid oma tööst, ilmselt on mingi jälg veebis, enamasti ka visiitkaart.”

Ära hajuta sellel aastal oma aega ja finantsilisi ressursse erinevate turunduskanalite vahel. Vali kuni 5 olulisemat kanalit, millega järjepidevalt tegeleda. Nii tagad ka selle, et sul jääb aega ka oma töö tegemisele ning kanalid annavad suuremat tulu.

Sinu valik peaks sõltuma

a) sinu enda oskusest seda kanalit kasutada või ressurssist kaasata turundaja, kes seda sinu eest teeb (vaata minu teenuseid)
b) sinu pakutavast oskusest/teenusest/tootest ja kus selle omadused kõige ilmekamalt välja tulevad
c) sinu klientidest – mida nad ootavad, vajavad ja kus nad käivad infot sinu kohta otsimas.

Turunduskanalid, mida inimene kui bränd saab kasutada on järgmised (kindlasti pole seelõplik nimekiri):

  • Blogimine (video, audio, pildiline, tekst).
  • Veebileht (staatiline, visiitkaardilik või aktiivne).
  • Uudiskiri.
  • Facebook.
  • LinkedIn.
  • Instagram.
  • Youtube.
  • Muu sotsiaalmeedia (Twitter Pinterest, Slideshare).
  • CV
  • “Minust” leht / liftikõne
  • Artiklite kirjutamine sinu valdkonna väljaannetele.
  • Kogemuslugude jagamine erinevatele kanalitele, mida jälgib sinu sihtgrupp.
  • Võrgustiku loomine ja arendamine, sh vanade kontaktide uuendamine.
  • Soovitajad, tagasiside kogumine ja esitlemine.
  • Esinemine / esitlemine koolitustel, erinevatel sündmustel ettekannete tegemine, seminari läbiviimine.
  • Podcasting.
  • Webinarid, videod.
  • Strateegilised koostööd partneritega.
  • Portfoolio loomine.
  • Flaierid, teenuste tutvustusmaterjalid, erinevad juhendmaterjalid (digitaalsed, paberil).
  • E-raamatud.
  • Heategevus, sponsorlus, mittetulunduslik tegevus.

Mina näiteks kasutan peamise turunduskanalina oma blogi (olen seda teinud aastast 2008) ning sisuturundus laiemalt. Teiseks on soovitajad, ehk minu endised kliendid (ehk minu töö ise). Sellel aastal katsetan ka Instagrami (vt Instagrami konto liisi_toom) ja videosid. Minu teenus ei ole odav ja tulemuste saavutamiseks nõuab palju tööd nii kliendilt kui minult, seega on usalduse loomine ja selgitustöö minu kliendile ääretult oluline.

SAMM #3: PANE PRIORITEEDID JA TURUNDUSPLAAN KUUPÕHISELT PAIKA

Olen loonud kuupõhise prioriteetide lehe, mille saad välja printida (Laadi alla “minu aasta prioriteedid” leht (PDF)). Kui oled ülemistele küsimustele teadlikult ja targalt vastanud, siis tuleb suurem eesmärk jaotada väiksemateks sammudeks ja lasta elul toimida. Minu arust plaanimise võlu ongi just selles, et peale plaanimist, saab keskenduda asjade ärategemisele, mitte igapäevasele otsustamisele kas ja mida teha.

Oma prioriteetide lehele pane kõige olulisemad asjad. Kui sa soovid, võid teha ka eraldi tegevusplaani. Sellest ma hetkel ei räägi, sest muidu läheks postitus liiga pikaks. Oma klientidele jagan tavaliselt praktilist Exceli tabelit, kus saab hästi turundustegevused paika panna koos analüütika, korduvuste ja muu olulise infoga (tule strateegianõustamisele!). Mis võiks prioriteetide lehel olla? Näiteks:

  1. Iga kuised turundustegevused:
    -Üks pikem ja sisukam know-how blogipostitus + jooksvalt emotsioonipostitusi ja kliendi-lugusid.
    -Seejärel nende jagamine sotsiaalmeedias ja võimalike kolmandate kanalite kaudu (teha pakkumised väljaannetele, kellega antud teema haakub)
    -Videote tegemise harjutamine ja avalikustamine – vähemalt 1 korralikum video kuus, jooksvalt iga päev filmimine ja harjutamine, ideede genereerimine.
    -Videote avaldamine blogipostitusena, Instagramis ja Facebook Live-ina.
  2. Konkreetsemad turundustegevused kindlaks ajaks:
    – Veebruar: persoonibrändi mõtteviisi juhendmaterjal valmis. Teenuseid tutvustav reklaammaterjal.
    – Märts: juhendmaterjalist mini-koolitus.
    – Aprill: video-eneseesitlus endast ja ettevõttest.
    – Oktoober: Persoonibrändi kujundamine ettevõtjale ning Persoonibrändi kujundamine eksperdile juhendmaterjal valmis. Ettevalmistused raamatuks (2018)
    Sina võid veel lisada:
    – Kampaaniad ja erisündmused. Pane kirja milliseid konkreetseid kampaaniaid soovid korraldada (nt hooajalised, firma lanseerimisega seotud, blogi tutvustamisega seotud).
    – Töö või teatud arvu klientide saamine teatud ajaks (mis eeldab vastavat valikut kui tihedalt ja aktiivselt tööd otsid ja mil viisil seda teed).
    – Lisaks pane kirja erilisemad konverentsid, valdkonnasündmused, kus sa soovid kohal olla. Need on kindlasti kohad, kus saad ka end esitleda, seega pead tegema eeltööd lifitkõne ettevalmistamise, visiitkaartide printimisega.
  3. Ühekordsed turundustegevused nagu
    -visuaalne identiteet,
    -webinar,
    -liftikõne,
    -trükitavad voldikud teenuste tutvustusega,
    -CV ja motivatsioonikiri,
    -youtube video eneseesitlusega.
    Vaata, et ka neid liiga palju ei saa. Alati võid rohkem teha, see tekitab hea tunde. Vähem kui plaanitud tegemine tekitab psühholoogiliselt kehva tunde. Ja seda pole vaja!
  4. Pidev eneseareng: millistele koolitustele plaanid minna? Mida soovid juurde õppida, milliseid raamatuid, mis ajaks läbi lugeda? Tegemist võib olla paaripäevaste koolituste või miks mitte ka ülikooliõppega. Pane enese täiendamine kirja eesmärgina ja plaani sammud, et kursus reaalselt läbida. Mina näiteks käin töö kõrvalt Tartu Ülikoolis psühholoogiat õppimas, mul on konkreetsed valdkonna raamatud, mida läbi töötan see aasta ja lisaks on orienteeruvalt 10 webinari, mida soovin läbi töötada.
  5. Analüüs. Plaani teatud aeg turunduse kokkuvõtmiseks iga nädala või kuu lõpul, kindlast aasta lõpul. Plaani aega oma finantside, prioriteetide analüüsimiseks: kas kõik läheb nii, nagu peab? Kas peaks midagi muutma, lisandama, vähendama?

Ära koorma oma kalendrit asjadega üle. Plaani sisse puhkeaeg ja vaba aeg ootamatuteks tegevusteks. Vali maksimaalselt 5 olulisemat turundustegevust igaks nädalaks (korduvat) ja 1 asi, mis võib olla erilisem ja võtab rohkem aega. Ja KINDLASTI PLAANI sisse puhkus!

SAMM #4: SEO OMA TURUNDUSTEGEVUSED OMA VISIOONI JA/VÕI RAHALISTE EESMÄRKIDEGA

Kas sinu jaoks on hetkel oluline teenida või saavutada eneseteostus visiooni täitmisega? Keskenduda perele või ettevõtte arendamisele? Müügile või mainekujunduse (hoidmisele)? Vastavalt oma hetkeolukorrale pane kõik eelnev tegevuste analüüs ja nende edukuse hindamine omavahel sõltuma. Kuna minul oli peamine fookus kirjutamine, siis hindan ja analüüsin oma edu sellel aastal:

– Mitu lehekülge olen kirjutanud, kui palju blogipostitusi, artikleid, videosid avaldanud.
– Lisaväärtusena: mis tulemustega?

Ausalt öeldes see ongi kõige olulisem number minu jaoks sellel aastal. See täidab minu visiooni jagada maksimaalselt oma ettekujutust sellest, kuidas tööelu võiks välja näha tänapäevases maailmas, see aitab mul anda ettevõtjatele, vabakutselistele ja ekspertidele igast soost, vanusest ja eesmärgiga vajalikku enesekindlust ja tunnet, et nad saavad ise oma elustiili kujundada. Kirjutamine (ja videod) on selle jaoks kõige parem vahend. Mida rohkem ma kirjutan, seda rohkem saan oma praktikat, kogemust, teadmisi ja oskusi edasi anda, et sina saaksid olla edukam.

Sinul aga võib eesmärk olla seotud järgmiste kriteeriumidega:

  • Finantsid – kindel summa kuus, mida pead ülalmainitud fookuse ja turundustegevusega saavutama.
  • Elustiil – et saaksid oma aega ja igapäevased tegevusi enda soovi järgi kujundada.
  • Oskuste / oma potentsiaali kasutamine – kas saad soovitud mahus (tunnid, päevad…) oma oskusi kasutada, mis pakub sulle eneseteostust ja rahulolu?
  • Klikid, Like-id, jagamised. Sinu blogi, veebi, sotsiaalmeediakanali lugejate/jagajate/kommenteerijate arv – ka oluline oma sõnumi levimise hindamiseks. Näiteks uudiskirja kirjutamine –> rohkem veebilehe külastajaid –> rohkem päringuid. Artikkel online ajakirjas –> suurem nähtavus sinu isikubrändile sihtgrupile-> tõenäoliselt suurem arv päringuid ja pakkumisi.
  • Mainekujundus – raskesti mõõdetav, kuid tunnetatav teadmine, et sina kui ekspert oled oma sihtgrupile nähtavam.
  • Klientide, kliendipäringute arv ja veel täpsemalt: ÕIGETE (sind huvitavate) klientide, projektide, pakkumiste arv ja teostus.

Kui sul on valitud olulised kriteeriumid, mida muide võid lisada oma prioriteetide lehele (näiteks eelmine aasta kirjutasin iga kuu juurde, mis summat soovin igas kuus teenida ja see oli üks prioriteetidest), siis järgmine samm on vaadata tagasi oma fookusele, kanalitele ja turundusplaanile – kas need aitavad soovitud eesmärke selle aasta jooksul või pikemas perspektiivis, saavutada?

Küsida võid veel:

  • Milline turundustegevus kõige tõenäolisemalt toob sulle vastava kliendi või töökoha?
    • Vaata, et sinu turundustegevused oleks efektiivsed. Kui soovid kiiresti palju teenida, siis pead ka rohkem turundusele esialgu kulutama. Kui sul on aega, siis võid vähem raharessurssi kulutama ja saad mainekujundusele keskenduda.
  • Kas sinu fookus ja plaan viivad sind rahuldustpakkuva elustiilini? Autentse persooonibrändini, mis võimaldab sul elada elu omadel tingimustel? See viimane ongi persoonibrändiga tegelemise põhiidee. Mitte lihtsalt turundada vaid tegutseda nii, et iga päev pakuks naudingut just sellisel viisil, mis sulle oluline on. Kõik muu peab seda toetama.

Seega jälgi, et sinu tegevused ühtivad sinu pikaajaliste eesmärkidega. Kui praegu pead tegema tööd, mis nii väga ei meeldi, siis kuidas sinu igapäevane isikubränding aitab sul 6 kuu, 1 aasta, 5 aasta pärast elada elu, mida soovid? On see asukohavaba online-äri või kohalikul tasandil noorte eest seismine, karjäärivahetus noorsootöötajast sündmuskorraldajaks või võimalus keskenduda väiksele nišile oma raamatupidamis/koolitaja/nõustaja töös.

Persoonibrändi plaan, mis viib sihini

Loomulikult on iga tegevuse taga suurem töö ja vaev, seega ma julgustan sind võtma aega ja tõesti vaatama, mis on oluline – nii eesmärkides kui turundustegevustes. Ülaltoodud küsimused aitavad sul otsa lahti teha ning olulistel hetkedel aasta jooksul meenutada õigeid otsuseid teha.

Ja pea meeles: pigem vähem ja kvaliteetselt kui kehvalt ja rohkem. Järjepidevalt tegutsedes on nii tulemused sinu rahulolule kui ka rahakotile (positiivselt) tuntavad.

Kirjuta ka kommentaaridesse, mis on sinu selle aasta fookus, milliseid kanaleid otsustasid kasutada ning mis on see pikem siht, mille poole suundud.

Kui vajad abi plaani koostamisel või elluviimisel, võta minuga ühendust liisi@persoonibrand.ee!

Jäta oma kommentaar