• et

11 sammu oma tööelu disainimiseks

Liisi Toom esinemas Tartu Ülikooli karjääripäeval, teemaks eneseturundus ja oma unistuste töö kujundamine

Videopilt minu viimasest esinemisest tööelu kujundamise ja eneseturunduse teemal. Tartu Ülikooli karjääripäev

Kas sinu arvates on võimalik ise ette ennustada, milline sinu töö ja elu saab olema kümne aasta pärast? Kas poleks see mitte hea? Minu kogemus on, et ennustamine, kui selline on võimatu, kuid tõenäosust tõsta on üsnagi lihtne. Selleks on aga vaja veidi ajugümnastikat teha ja seejärel panna ka käed külge.

Võin käsi südamel öelda, et mina olen sellisel viisil disaininud oma tööelu. Alates sellest, milline mu tööpäev on, mida ma teen ja kuidas tunnen ning kellega koostööd teen. Jah, see ei ole nüüd 100%  koopia sellest, mida aastal 2004 visualiseerisin, kuid olulised osad on paigas. Vahe on ehk mastaapides: tahtsin töötada 20-korruselises kõrghoones. 15 korrust on veel minna, aga aknad on mul taevasse, seega olen rahul. Oma praeguse töökoha, kuni ametinimetuseni välja olen ise loonud ja aitan seda igapäevaselt teha paljudel juhtidel, spetsialistidel ja ettevõtjatel läbi coachingu ja isikuturunduse.

Minu jaoks on tööelu disainimine tähendanud sujuvat liikumist, järgides oma huve, olles piisavalt julge, et küsida võimalusi. Mida siis sina võiks teha, et oma tööd ja elu kujundada?

Kui sa saaks ennustada tulevikku…

Võta hetk, et mõtiskleda järgmistele küsimustele:

  • Kus sa oled aasta (10 aasta) pärast?
  • Mida teed?
  • Kes on sinu ümber? Kliendid, koostööpartnerid, kolleegid.
  • Milline on sinu tööpäev?
  • Mida oled ära teinud? St millised sulle olulised saavutused on sul ette näidata?
  • Millega tegeled vabal ajal?
  • Millega oled „kuulus“?
  • Ja kõige tähtsaM Mis sind kõige rohkem rõõmustab?

Pane võimalikult värvikalt kirja emotsioonid, tegevused, vaibani ja enda riietuseni välja. Mis on sulle olulised elemendid selles ennustuses? On see tunne, et oled maailma parandamas või on oluline, et sul oleks tagatud teatud materiaalsed väärtused? Et saaksid rakendada õpitut või saaksid igapäevaselt end arendada?

Ja nüüd hakka selle nimel tegutsema.

Sinu huvid hoiavad silma säramas ja teevad sind unikaalseks

Enne veel kui tegutsema hakkad, soovin sinu tähelepanu ühele olulisele aspektile pöörata. Tänapäeva maailmas oleme me ühelt poolt raskes seisus ja teiselt poolt suurte võimaluste ees. Unikaalsust aetakse taga, kuid see unikaalsus on suuresti sinu enda poolt defineeritav. See võib väljenduda selles, et sa oled kokk, nagu iga teine, aga sinu konkreetne huvi mahemajandusele/kohvile/prantsuse köögile või millelegi hoopis muule aitab sul eristuda ja aitab sul kõnetada kindlat sihtgruppi.

Võibolla aga oled “hunt kriimsilm ja tema mitu ametit” (nagu paljud mu kliendid mulle ütlevad, et nad seda on)? Hannes Võrno on suurepärane näide, kuidas erineval eluperioodil võid valida üks või mitu fookust, valdkonda, millega tegeleda. Ta on ise lugenud kokku 11 ametit, mida on pidanud või võiks pidada. On minu seisukoht, et ei ole võimalik teada liiga palju või tunda huvi liiga paljude asjade vastu. Jah, sa ei pea kõike põhjalikult teadma, kuid lai silmaring on alati positiivne. Kui olen kliendile persoonibrändi loomas, siis just siit, huvidest ja valdkonnavälistest tegevustest tuleb paljugi olulisi eristumispunkte, mis tõstavad kliendi poolt pakutava väärtust.

Tänapäeval on meil võimalus end luua ja taas-luua, seda nii eraelus kui ka tööelus.

Tänapäeval on meil võimalus end luua ja taas-luua, seda nii eraelus kui ka tööelus.

Kuidas siis oma tööelu kujundamisega alustada?

Eeldan, et sinu visioon on paigas? Oleneb, kui kauge see on, on strateegiad muidugi erinevad. Kui see on lühiaegsem, näiteks otsid tööd või eneseväljendust lähima kuue kuu jooksul.

  1. Millist tööd tegelikult tahad teha? Ettevõtjana või palgatöötajana, millised tööülesanded peaksid sul olema?
  2. Kus sa oma tööd tahad teha? Kindel linn, kodukontor, kindel ettevõte?
  3. Mis on kolm kuni viis olulisemat ja märkimisväärsemat oskust-huvi-teadmist-kogemust, mis kokku pannes eristaks sind teistest raamatupidajatest, advokaatidest, kommunikatsioonijuhtidest, kujundajatest, psühholoogidest, koolitajatest …?
  4. Vali välja võimalik tööandja või sobiv klient, keegi, kes SIND inspireeriks, kelle tooted või teenused sulle meeldivad ning kelle väärtused ühtivad sinu omadega. VALI, kuhu kandideerid ja tee seda teadlikult.
  5. Tööle kandideerides või enda eneseturundusega alustades tee taustauuring (Google, tuttavate ja endiste kolleegide tagasiside sinule) – hinda, kas see ühtib sinu jutuga endast.
  6. Keskendu sisule, muu tuleb siis kergemini ja bränd on usaldusväärsem. Esmalt tee oma tööd hästi. Seejärel vaata, kas sul on olemas tõestusmaterjale selle kohta, mida sa ütled, et sa oskad, keskendu oma panusele, kogetule ja sellest õpitule.
  7. Ole valmis esitama oma liftikõne. Kui sinu unistuste töö on veel pigem aasta ja rohkem eeltööd vajav, siis alusta sellega, et iga järgmine liftikõne, mida uuele tuttavale esitad, sisaldab selgelt sõnumit selle kohta, mida sa tahaksid teha (mitte mida sa EI taha teha).
  8. Julge kandideerida ka ettevõttesse, kus sinu ideaalset ametikohta pole või kui ei ole üleval tööpakkumist ning teha otsepakkumisi klientidele, keda sa ise sooviksid saada. On uskumatu, kui palju võimalusi see avab!
  9. Ole järjepidev. Persoonibrändi kujundamine on maraton, mitte sprint. Kui tahad, et kliendid ja tööandjad sinuni jõuavad, siis pead selleks eelnevalt midagi tegema ja tegema seda järjepidevalt.
  10. Arene, õpi uusi asju ja täienda olemasolevates oskustes.
  11. Kasuta oma isikupära. Sinu isiksus (sh kuidas sa oma tööd teed) teebki sind põnevaks ja teistsuguseks ja võib avada uksi ka siis, kui oskusi napib või kui oskused on võrdsed teistega!

Selline 11 osaline soovitus. Kõige raskem osa on otsustada, mida sa tahad. Ära kõhkle sel juhul minu poole pöördumast, on lihtsaid võtteid, et aidata sul saada selge ülevaade sinu tööalastest võimalustest, mis omakorda aitab sind edasi, et saaksid lõpuks otsuse ära teha. Kui sul otsus tehtud, siis saan juba edasi aidata sinu professionaalse kuvandi kujundamise ja eneseturundusega või konkreetsemalt CV ja motivatsioonikirja koostamisega.

Võta ühendust ja broneeri aeg nõustamiseks liisi@persoonibrand.ee

Tead kedagi, kes vajaks abi oma tööelu kujundamisel? Saada talle persoonibrändi blogi link! www.persoonibrand.ee/blogi