• et

Mainekujunduse põhimõtted, mis toimivad ka digiajastul

Mis on mainekujundus?

Digiajastu on meile toonud palju uusi vahendeid eneseesitluseks, eneseturunduseks ja info edastamiseks rohkematele ja globaalsemalt. Kuigi võib öelda, et digiajastul on oma kommunikatsiooni eripärad, millega tuleb arvestada, püsib mainekujundus oma põhimõtetega siiski sellisena nagu ta oli enne Facebooki tulekut.

Mis siis on mainekujundus? Maine ja mainekujundus – prestiiž, reputatsioon, mulje. Auditooriumi hinnang isikule. Erinevalt imidžist saab maine olla vaid positiivne või negatiivne. Kõrge või madal. Hea või halb, usaldusväärne või mitte. Tuntuse ja hea maine abil on oma sõnumit levitada märksa lihtsam kui tundmatul isikul ja ettevõttel. Näiteks näed tööpakkumiste seas ka tuntud panga pakkumist ja mõtled, et ei, sinna ma ei kandideeri, sest tal on halb maine. Või valides reisikorraldajat püüad leida selle, kellel on hea maine, et sa ei peaks oma reisirahadega riskima. Vahepeal, kui puudub muu informatsioon või kui informatsioon on sarnane, valitaksegi puhtalt maine pealt. See on kui usaldusveksel.

Sina oled oma brändi juht ja maine kujundaja. – Liisi Toom, persoonibrändi konsultant, Persoonibrändi Agentuur

Olen seda juba aastaid korranud, et tänapäeval on igal ühel meist vastutus oma maine hoidmise ja kujundamise eest. Sina oled oma brändi juht! Tööandjad kasutavad oma tööandjabrändingut, tooted ja teenusepakkujad kasutavad enda toodete müügiks brändingut, et sult raha saada, seega miks ei peaks sina tegelema sellega, et tagada oma mainekapitaliga oma professionaalne edu? Ükskõik kas sa oled juba firmas tegutsev töötaja või alustav ettevõtja, sportlane või kunstnik. Krjääri alguses või lõpus, on oluline, et mõistaksid et sinu edu sõltub sinu tegevusest. Sinu tegevus aga väga lihtsalt kujundabki sinu mainet. Sinu maine omakorda on ka sinu ettevõtte maine kujundajaks, täpselt samamoodi kui firma, kus töötad või amet, mida teed võib mõjutada sinu mainet. Kas näed seost ja mainekapitali kujundamises olulisust?

Miks on vaja mainekujundust

Järgmine loetelu on vaid mõned põhjustest, miks mainekujundus oluline on. Maine kujundamine loob omamoodi taustsüsteemi, mille abil on kergem kasutada turundusvõtteid ja müüki. Lõppeks oleneb palju sinu enda tootest ja teenusest, sinu enda oskustest ja professionaalsetest väljakutsetest. Mainekujundus on aga selles tänases suhete-maailmas väga oluline. Milles siis mainekujundus aitab:

  1. Defineerida oma seisukoht.
  2. Tekitada läbinähtavust, seeläbi usaldusväärsust.
  3. Tõstatada diskussiooni ja nii tähelepanu olulisele.
  4. Mõjutada. Teadlikkuse suurenemisest käitumise muutmiseni.
  5. Rõhutada positiivset. Vastata/ümber lükata / parandada / neutraliseerida negatiivset.
  6. Muuta varjatud/lahtised otsused endale positiivseks.
  7. Saada raha, toetust.
  8. Saada liikmeid oma organisatsiooni.
  9. Saada osalejaid oma sündmusele (mõtle, kui palju on täna maratone, kindlasti kõik ei jõua kõigel käia).

Mainekujundus ja bränding aitab saavutada eesmärke. – Liisi Toom

Mainekujundus või persoonibrändi kujundamine ei ole asi iseeneses. See on asendamatu tööriist. Mainekujundus ja bränding aitavad sul saavutada eesmärke, olgu need ettevõtte tulemused, isiklik areng või professionaalse karjääri edu. Selleks soovitan sul tõsimeeli mõelda, mis on see hetkeolukord, kus sa praegu oled (A-punkt) ja kuhu soovid jõuda (B-punkt) ning seejärele hakata teerada kujundama. Kindlasti saad abi healt professionaalilt, kes aitab sul persoonibrändi kujundada, eneseturundusplaani paika panna ja luua ettevõtte kommunikatsiooniplaan.

PS: Tulemas on eesmärkide seadmise workshop – 5. juuli, Tartus!

Oma mainet luues ja selle eest seistes, mõtle:

Mida saaksid siit postitusest aga kohe kasutusse võtta? Loe järgmisi punkte ja vaata, kas juba rakendad neid mõtteid ning kui ei, siis mida peaks.

1. Kui sa usud millessegi, ütle see välja. Sinu vaatenurk on sama tähtis kui teiste oma. Ole valmis selgitama ja oma arvamuse eest seisma.
2. Taas-avasta oma organisatsiooni julgus. Ära karda seista oma visioonide eest.
3. Rõhuta positiivset. Ära tunne häbi „halva maine“, ebapopulaarsuse või muu taolise pärast.
4. Ära aktsepteeri süüdistusi, arvamusi, mis pole õiged.
5. Ole tuleviku suhtes positiivselt meelestatud. Maailmas on alati probleeme olnud ja nii ka jääb. Sa saad oma valdkonnas eeskuju näidata.
6. Vaata mainekujundust kui pikaajalist ettevõtmist. Lühiajaliselt mõtlemine tekitab nõiaringi, mis tuleb kuskilt otsast katkestada. Kui sa saad ohverdada lühikese ajaga saadavat tulu, et saavutada pikaajalist mainekapitali, siis tee seda.
7. Ole mainekujunduses realist. Mõista, et mõned inimesed tegutsevad sinu vastu ja see on ok. Kui püüad meeldida kõikidele, siis oled ilmselt ebasiiras.
8. Too olulised teemad tagasi oma „territooriumile“. Ära lase teistel oma sõnumeid kontrollida, sest nii oled alati nende vajadustele kaitsvas positsioonis ja reageerimas välistele sündmustele, mitte loomas oma tingimusi.
9. Ära räägi mainest. Loo see. Kui mainet loovad väsinud, mitte-motiveeritud ja oskamatud töötajad, siis on vaja midagi muuta.
10. Ole ettevalmistunud, kuid mitte ülbe. Ükskõik kui enesekindel sa oled ja kui „õigus“ sul on, alati tuleb ette üllatusi. Ära lase kaitset maha, sest kriisid tabavad enamasti siis, kui sa neid kõige vähem soovid ja samamoodi on võimalused just seal, kus sa neid kõige vähem ootad.

Mainekujundus on järjepidev töö

Mainet ei kujundata üleöö, küll võib selle rikkuda üks väike vale otsus, näoilme või käitumine situatsioonis. Mainekujundaja oskuseid ei ole kõigil ja samas oodatakse neid kõigilt. See ei ole kerge, kuid kui eesmärgid paigas ja soov on oma teenusega midagi väärtuslikku pakkuda, siis leiab ka viisi. Julgustan kindlasti kommunikatsioonijuhtimise professionaale kaasta – vähema ajaga saab rohkem tehtud ning õpid ka palju juurde, mida ise hiljem kasutada.

REGISTREERI: Tulemas on eesmärkide seadmise workshop – 5. juuli, Tartus!