• et

MUST REEDE 2in1: 10 küsimust, mida küsida enne ostu tegemist + intervjuu Reet Ausiga

(Musta reede) ostuhullus

Mille eest seisab sinu bränd? Kas sinu bränd mõtleb jätkusuutlikkusele? Foto allikas: Reet Aus, fotograaf: Krõõt Tarkmeel


Tänasel MUSTA REEDE ostupäeval soovisin pakkuda alternatiivi. Teadlikkut läbimõtlemist nii enda musta-reede-ostude tegemisel kui ka igapäevaste ostude vähendamisel. Kuna elame ostlus-ajastul, on turundajad väga edukalt õppinud looma tooteid ja võimalusi, et sa saaksid just endale sobival ajal, kohas ja oma rahakotile sobivaid oste teha, mõtlemata, kas tegelikult vajad seda. Ostlemine on üks suur takistus oma elusse nii ajaliselt kui rahaliselt investeerimisse. Lisaks tähendab ostlemine ja ka selle ergutamine läbi oma toodete, tihtipeale suuremat kulu keskkonnale. Selles postituses soovingi näidata sulle teist võimalust. Postitus koosneb kahest osast:

a) Reet Ausi Instagramist inspireeritud 10 küsimust, mida küsida enne riiete ostmist

b) Intervjuu Reet Ausiga vastutustundlikust ettevõtlusest ja persoonibrändist

Tähenduslikud ostud: 10 küsimust, mida küsida enne ostu tegemist?

Üks tuntumaid nimesid taaskasutamise populariseerimises Eestis ja just moemaailmas on Reet Aus. Seega ei ole paremat inimest kui tema, et inspireerida sind mõtlema veidi, enne igasuguse ostu tegemist. Jagan siin tema Instagramis jagatud lugu riiete ostu kohta, mida julgustan vaatama veidi laiemalT.

– Kuidas saad neid küsimusi kasutada oma igapäevaste ostude vähendamiseks ja teadlikumaks tegemiseks?
– Kuidas saad ise vähem toota oma ettevõttes ja/või taaskasutada ja nii vähendada kahju keskkonnale?

Need küsimused ja graafika oli Reet Ausi Instagramis (@reetaus). Küsisin, mis inspireeris teda sellist sõnumit edastama: Reet Aus: “Tegeleme oma sotsiaalmeedias igapäevaselt inimeste harimisega jätkusuutlikuse teemadel. Nii on neil lihtsam mõista meie missiooni ja tagamõtet. Too graafika sai loodud, et inimesed oleksid teadlikumad oma oste tehes, sest ületarbimine on maailmas suur probleem.”

 

 

Küsimused, mida endale esitada on järgmised:

  1. Kas ma kannan seda rohkem kui ühe korra?
  2. Kas see on praktiline?
  3. Kas see on mugav?
  4. Kus ja kui tihti ma seda kannan?
  5. Kas mul on päriselt seda vaja?
  6. Kas see sobib minu teiste rõivastega?
  7. Kas ma ostan seda ühiskonna survel?
  8. Kas ma saan seda endale lubada?
  9. Kas mul on juba midagi sarnast?
  10. Kas see on jätkusuutlik?

Allikas: Reet Aus, vaata ka Instagramis @reetaus

Kuidas sulle tundub? Tee test oma viimase ostuga: kui küsid kõiki neid küsimusi, siis kas oleksid pidanud ostu tegema või pigem mitte? Kui mõtled oma toodetele, siis kui sinu klient need küsimused ette võtab, siis mis võiksid tema vastused olla?

 

Intervjuu Reet Ausiga ettevõtlusest, rohepesust ja persoonibrändist

Mille eest seisab ja mis väärtusi viib ellu Reet Ausi bränd?

Reet Aus kaubamärk tegeleb keskkonnamõju vähendamisega moe- ja tekstiilitööstuses.
Kollektsiooni kontseptsioon on vähendada ülejääke tööstuses, siis selleks, et keskkonnamõju väheneks üleüldiselt on meie eesmärgiks panna tarbija eelistama upcycled rõivaid. Iga esmasest kangast toodetud eseme ostmata jätmine on võit.

Kas taaskasutus ei ole täna juba samamoodi äri, nt rohepesu lood?

Lineaarne tootmismudel ei toimi. Miks? Sest ei ole jätkusuutlik. Mida tähendab jätkusuutlikkus? Seda, et me ei ela järgnevate põlvede arvelt. Seega, kui soovime oma elukeskkonda säilitada, tuleb minna üle ringmajandusmudelile, kus ressursid suunatakse tagasi ringlusesse. Siin on hierarhia väga lihtne:
1. korduskasutus (reuse)
2. väärtustav taaskasutus (upcycling)
3. ümbertöötlus (recycling). Kõik ettevõtted, kes ei ole võimelised oma tooteid/ülejääke ringlusesse suunama ei ole jätkusuutlikud.

Seega taaskasutus ei saa mitte kunagi olla rohepesu, vaid on meetod keskkonnasäästlikuma tööstuse loomiseks.
Rohepesu on see, kui mõni kaubamärk väidab midagi, mida ta ei ole või ei suuda seda tõestada. See on taunitav tegevus.

Sinu soovitused tänasele ettevõtjale, kes tahab olla jätkusuutlik?

Jääda ausaks ja teha eetilisi valikuid. Lõppkokkuvõttes on see ainus asi, mis loeb.

Mis on taganud Reet Ausile nii tugeva persoonibrändi?

Reet Aus kaubamärgina on pika tee läbi käinud. 2007 aastal, kui ma esimest upcycled kollektsiooni Londoni Moenädalal tutvustasin, oli üsna keeruline seda kontseptsiooni inimesteni viia. Kui lihtsalt ühte asja nii pikalt ja veendunult teha, siis lõpuks hakkavad teised ka kaasa mõtlema. Kuna tööstuslik upcycling on olnud aastaid minu akadeemiline uurimisteema, siis ilmselt avaldab mõju ka teaduslik taust.

Kuidas olla oma valdkonnas eeskujuks?

Reet Aus tõi välja, et inimestes uute harjumuste kujundamine võtab aega. Kuid järjepidevuse ja harimisega on see võimalik. Olen ise veendunult 10 aastat loonud kaubamärki persoonibrändi ümber. Selle keskmes on tegelikult iga inimese vabaduse julgustamine, vabadus luua elu oma reeglite järgi ja teha seda maailma paremaks muutes. Maailm ei muutu paremaks rohkem mõttetuid asju tootes, tehes midagi, mida sa ei naudi ega ka ainult materiaalset edu taga ajades. Tähendusliku elu loomine on pikk tee ja eeskujusid on vaja. Kui sina suudad oma ettevõttega, oma oskustega luua maailma paremaks, siis vali jätkusuutlik teekond. See on igal juhul tasuvam nii vaimselt kui finantsiliselt.

Autorlus:
Fotod ja graafika saadud: Reet Aus
Esikfoto: Laura Nestor