• et

Liisi Toom (Directoris): Persoonibrändi audit – esimene samm selle nimel, et luua kuulus kaubamärk iseendast

Järgnevalt jagan sinuga oma artiklit, mis avaldati ajakirjas Directoris 2015 mail.

Persoonibrändi auditi I osa

Millal sa viimati analüüsisid tõsiselt oma sobivust praegusele töökohale? Millal analüüsisid, kas sa ikka oled üks oma valdkonna parimaid, nagu klientidele lubatud? Millal sa viimati vastasid endale ausalt, kas oled ikka õigetele klientidele, partneritele ja tööandjatele nähtav? Kui ei, siis tee kohe läbi persoonibrändi audit, mille on välja töötanud Persoonibrändi Agentuuri omanik ja konsultant Liisi Toomning mis põhineb tema ekspertide, aga ka juhtide ja ettevõtjate brändi kujundamise kogemusel.

Persoonibränd on väga lühidalt öeldes see, mida sinust räägitakse, kui sind parajasti ruu- mis pole. Ka see ütleb sinu kohta palju, kui sinust ei räägita, sest siis keegi ei teagi sind. Persoonibrändiga tegelemine tähendab, et oled võtnud vastutuse oma professionaalse elu eest ja juhid oma karjääri ise. Selleks et aga teada, mille poolest just sina eristud ning mida peaksid tegema, et kasutada ära oma huvisid, oskusi, teadmisi ning isikupära (mis kõik kokku moodustavadki persoonibrändi!), peaksid tegema persoonibrändi auditi.

Nii nagu finantsaudit, tervisekontroll ja auto igaaastane ülevaatus pakuvad olukorrast täpse ülevaate, annab ka persoonibrändi audit hea pildi sellest, kuivõrd lähevad sinu tegelikud oskused, sammud ja tulemused sinu eesmärkidega kokku.

Auditi abil saad ausa ülevaate (eeldades muidugi, et sa vastad ausalt) oma persoonibrändi hetkeseisust. Nende teemadega edasi tegeledes saad aga juba ise astuda samme teadliku isikliku mainekujunduse loomiseks.

** ** **

14 küsimust, mida endale esitada

Enne kui hakkad testi täitma, vali välja soovitud valdkond, nišš või oskus, millele soovid keskenduda. Seejärel vasta igale küsimusele kas JAH või EI.
Püüa küsimustele anda ka põhjalikum vastus, näiteks esimese küsimuse puhul kirjelda, milles siis ikkagi seisneb sinu oskus. Viienda küsimuse puhul võid kirjeldada, mil viisil sa tead, et see valdkond on sinu jaoks midagi, mida sa teed kirega: milles see ikkagi väljendub?

Kui jah/ei vastused annavad sulle märku tühimikest sinu persoonibrändi plaanis, siis nende küsimuste vastused aitavad sul luua strateegilist plaani persoonibrändi kujundamiseks.

Hakkame pihta!

  1. Kas sa tead, milles sinu oskus seisneb?
  2.  Kas oskad öelda, milles sinu oskus erineb teistest?
  3. Kas sa suudad tuua kolm näidet selle kinnituseks?
  4. Kas sul on kujunenud viis, kuidas sa oma tööd teed?
  5. Kas sa oled kindel, et sinu valitud ala on midagi, mida sa teed kirega?
  6. Kas sa tead, mida öeldakse sinu nimega seoses? Näiteks, kui keegi hakkab ütlema: „Jah, ma tunnen Mari/Juhanit, ta on….“
  7. Kas sa oskad kirjeldada konkreetset klienti/tööandjat, kelle puhul just sina saad lahendada mõne enda ekspertiisi kuuluva mure/ küsimuse?
  8. Kas sa oled viimase kuue kuu jooksul õppinud midagi uut?
  9. Kas võid väita, et olulise osa ajast rakendad oma valitud ala oskusi ja teadmisi? Kui suure osa ajast?
  10. Kas sa oled viimase kuue kuu jooksul teinud midagi, et olla nähtaval (õigele sihtgrupile)?
  11. Kas sa oskad ennast ja oma unikaalsust esitleda viie lausega?
  12. Kas sinu võrgustik teab, et sa tegeled valitud alaga?
  13. Kas oskad nimetada turunduskanaleid, mille kaudu kliendid/tööandja/partner sind otsivad, ja tegevusi, mille kaudu nad sinuga kokku võiksid puutuda?
  14. Kas sa tegelikult soovid valitud alaga oma igapäevatööna teha? Kas sulle on endale selge miks?

Persoonibrändi mudeli koostisosad

Kõige olulisem on brändi sisu – see on see, mis teeb sind unikaalseks ja tagab sulle valikuvõimalused. Alles siis, kui tead sisu, saad hakata tegelema vormiga ehk turunduse ja esitlusega. Nii on ka auditi küsimused suures osas suunatud kahe esimese küsimuse kaardistamiseks (küsimused 1–6, 8, 14) ja alles siis sihtgrupi ja turunduse osas analüüsimiseks (küsimused 7, 9–13)

Neli olulisimat osa persoonibrändi mudelis

  1. Kes ma olen: mina ja minu talent.
  2. Mida ma oskan: oskused, mida olen praktikas kasutanud.
  3. Mida maailmal vaja on: kes on su klient, sihtgrupp.
  4. Kuidas mind näha on: turundus, eneseesitlus.

Suhtekorralduses õpetatakse ühe esimese asjana, et sa pead olema see, kes esimesena ütleb, kuidas asjad on. Persoonibrändi valguses võib seda tõlgendada kui sinu enda valmisolekut ja oskust ütelda, käituda ja anda edasi selget sõnumit sellest, kuidas sa soovid, et sinust räägitakse ning millega seoses?

Kui vastasid kõikidele küsimustele jah ning oskad vastuseid ka lisaks kirjeldada, siis ei tohiks sul olla takistust oma niši tekitamisel, arendamisel ning atraktiivse ja hästi müüva persoonibrändi kujundamisel – ka see on oluline teadmine! Persoonibränd kujuneb järjepideva tegevuse tulemusel, oma brändilubaduse hoidmisel.

Küsitlust võid kasutada ka uuele tasemele jõudmise esimese sammuna, millele järgneb fokusseeritum tegevus. Vaata ka teist persoonibrändi auditi osa, mis keskendub esitlusele või tutvu meie teenustega, et ise oma persoonibrändiga tegelema hakata.