• et

Sinu moodi elurütmi kujundamine

Coaching hommikul kl 5?

Sportlastega koostööd alustades algasid ka minu ebastandartsetel kellaaegadel kohtumiste planeerimine, varahommikul, hilisõhtul, nädalavahetusel. Samuti erinevad asukohad: treeningsaalis, videovahendusel, jalutades, koduköögis. Põhjus oli lihtne. Kes on nädala sees võistlusturniiril, kes nädalavahetusel. Kes elab teises ajavööndis, kes peab kõne tegema lennujaamas. Õnneks aga see sobib minu elurütmiga. Ja mis puutub kl 5 hommikusse, siis ma lihtsalt olen hommikuinimene.

Mul on olnud valik öelda, et ei, ma teen kl 8-17ni ja sportlane peab valima. Täiesti õigustatud seisukoht, sest nii nagu füüsiline treening on sportlikus soorituses oluline, on ka vaimne treening ja see käib nö sportlase tööpäeva sisse. Ma olen enamasti otsustanud siiski seda mitte teha (kuigi on sessioone ka täiesti normaalsel ‘tööajal’.)

Mis on ‘normaalne’ on ju suhteline. Mulle meeldib arvestada sportlaste (aga ka juhtide ja teiste spetsialistide ajakavaga, mis ei ole standardsed), sest mu enda ajakava on juba 15+ aastat olnud teistsugune. Nii sobib hästi, et kl 5 on coaching ja sean oma ajakava selle järgi minu pea lõikab varahommikul kõige paremini ja sportlase võimalus endale sobival ajal toetatud saada on minu jaoks tähtis.

Selle jutu peale tekkis LinkedInis küsimus – kuidas ma saan nii vara ärgatud? Tahan jagada mõnda mõtet, kuidas ma lähenen elurümile ja oma tööpäeva valikutele. See teema on hästi kajastatud peagi ilmuvas minu esikraamatus “Valikute ristteel” ja paljud coachingu kliendid on sarnase elurütmi küsimusega minuni jõudnud.

Kuidas luua töö oma elurütmi järgi

1. Millal oled ärgas?

Ma väga tahaks öelda, et teen hommikul vara ärkamiseks midagi erilist ja olen kaua treeninud selleks. Fakt on aga see, et mulle on alati hommikud meeldinud rohkem. See on aeg, kui maailm enamasti magab ja ma tean, et mind ei segata. Kaks asja küll, mida võin soovitada:
a) Otsi oma ajaline sweet-spot: Olen ka kl 4 coaching kõne teinud ja kl 7. Samuti nt varastel kellaaegadel trenni läinud, regulaarsetel jalutuskäikudel käinud ja olen avastanud, et on suur vahe, kas ärkan kl 4, kl 4.30, kl 5 jne. Kl 4 kõne alustades olen palju unisem ja fookus raskem. Osa sellest on kindlasti une rütmiga seotud. Katseta erinevaid kellaaegu ja tegevusi sellel kellaajal. Trenn kl 7 peab olema nt mul jõusaal, mitte aerutamine.
b) vara ärgates tuleb arvestada, et lõunaks on sinul juba 6-7 tundi üleval oldud. See tähendab, et vajad puhkust ja pausi ning sa ei saa võrrelda oma energiataset nendega, kes alles ärkasid ja on oma tipp-taseme juures. Samas muidugi saab energiat puhkusega taas tõsta. Mina olen hispaanlastelt õppinud, et lõunal tuleb teha väike keha-aju puhkus, siis oleks nagu kaks tööpäeva ühes.

2. Miks selline elurütm sulle oluline on?

Tean, et paljud propageerivad vara ärkamist kui produktiivsuse tõusu, oled kõigist varem üleval ja saad kõige rohkem tööd tehtud. Kui see pole aga sinu kehale sobiv rütm ega seotud sinu isiklike ambitsioonide või tähendusliku tööga sinu jaoks, siis see on jama. Me ei pea olema produktiivsed produktiivsuse tõttu. Küll oleme produktiivsed ja naudime oma tehtut, kui me teeme seda endale sobivas rütmis, targalt ja sellel on meie jaoks tähendus. Siis on ka harjumuse muutmine lihtsam.

Ehk siis: Mille pärast sa oled valmis nii vara/ebasobival ajal ärkama? Minu jaoks on varased ja ka hilised ja nädalavahetuse coachingud osa minu väärtuspakkumisest sportlastele. Ma hindan sportlaste päevarütmi ja kohandun nende järgi, sest ma tahan, et nad saaksid tunda, et nende tööd väärtustatakse ja vähendada juurdepääsu barjääri. Ja eelkõige: coaching on minu silmi särama panev tegevus. Kui sinna rolli lähen, siis ma ei vaja kohvi ärkamiseks ja teades, et esimene asi on coaching – pole äratuskella vajagi.

Muuda väljakutse põnevaks

Iga kellaaeg ei ole ka minu sõber. Kui see on aga sportlasele ainuke võimalus, siis ma püüan seda teha. Et asi lõbusam oleks, lisan tegevuse kohe peale coachingut, mida teha ja mis aitaks segiaetud rütmi tagasi saada. Nt sidusin kella 5 coachingud varahommikuste treeningutega. Treeningsaal avatakse kl 7. Minu jaoks on väljakutseks see trenni minemine ja nii võimaldas varahommikune coaching olla motivaatoriks trenni minekule.

Toitumine

Uni on efektiivsuse jaoks kõige olulisem asi. Kindlasti oled paljusid nõuandeid lugenud unehügieeni hoidmiseks. Üks kindel faktor, mida ma tean, mis aitab on kergem toit. Minu elukaaslane oli ka hiline ärkaja ja vihkas varahommikuid. Kui ta läks üle kergemale taimsele toidule, siis hakkas järg-järguliselt ärkama vara üles. See lausa pahandas teda veidi esmalt. Aga nüüd saab ta hommikul enne tööle minekut veel raamatut lugeda ja leiame aega ka teineteisele juba hommikul. Tasub proovida liha ja piimatoodete vähendamist ja märgata, kuidas keha ei pea enam nii palju tööd tegema ja puhkab kiiremini end välja.

Õpi tundma oma elurütmi

Sinu äriedu, persoonibrändi ja tähendusliku töö taga võib olla õige elurütmi valik. Mitmetel coachinutel on juhtunud, et kogu äri tuleb ümber kujundada, sest senine valik on viinud inimest vaimselt läbipõlemiseni, motivatsiooni kaoni. Ettevõte on, sissetulekuid on, aga õiget elurütmi ei ole. Elurütm ei ole seotud tihtipeale suuremate sissetulekute või palmisaarel elamisega. See võib olla sinu jaoks midagi muud. Iga ambitsioon, töö ja eesmärk tuleks sellega kooskõlla viia.

Sobiva elurütmi järgimine on oluline ja võimalik. Küsi lisa!

Hommikul vara ärkamine ei ole väljakutse teha veel rohkem ja end katki tõmmata. Kasv kasvu pärast pole enamasti mõistlik. Vara ärkamine või hiline töötegemine on valik endale sobivast ajast, kus suudad kõige kvaliteetsemalt oma loomingut, oma tööd teha. Lõppu ka hoiatus: Ülepõlenud inimesed ei peaks end koormama veel varem ärkamisega vaid vastupidi. Rohkem und, rahulikum tempo on olulisemad. Kuidas endale sobivas elurütmis karjääri kujundada? Leiad vastuseid minu uues raamatus “Valikute ristteel”.

💥Igaühel on just talle sobiv rütm ja selle teadmine ja selle ümber töö ja elu seadmine võib oluliselt mõjutada nii heaolutunnet kui motivatsioon töö tegemiseks. Küsi lisa ja broneeri aeg coachinguks liisi@persoonibrand.ee.