• et

Selge kommunikatsioonijuhtimine

selge kommunikatsioonijuhtimine

Selge kommunikatsioon – Ülesanne kommunikatsioonispetsialistidest superagentidele

Kommunikatsioonijuhi roll on muutunud oluliliseks osaks igapäevases elus, nii suurtele ettevõtetele, start-upidele, ettevõtjatele ja oma valdkonna ekspertidele. Nende, kommunikatsioonispetsialistide (ja sinu kui ettevõtja või eksperdi) rolliks on justkui tõlkimine. Sõnumite tõlkimine ja vahendamine alates sõnumi edastajale tema enda mõtete ja soovide taga olevat tegeliku sõnumi mõistmsiest, selle väljendamiseni nii, et see oleks vastuvõtja “keeles”. Lisaks omakorda vastuvõtja vastuse, reageeringu tõlkimine. Miks ta reageeris nii ja mitte teisiti? Keeruline. Jah. Võimatu? Ei, lihtsalt tulemus ei ole alati see, mida arvatakse.

Selge kommunikatsioon oma olemuselt on võimatu. Võimatu, kuna ei ole ühtegi teist inimest, kes mõistaks sind 100% sel viisil, nagu sinu sõnum on (kui ei usu, loe mistahes sotsiaalpsühholoogia raamatut). Mina võtan kommunikatsioonijuhtimist kui noolt, mis peab märki tabama – vahepeal on vaja see nool (arvestades tuule suunda) rihtida märgist mööda, et ta märki tabaks.
Kuhu sa selle kõigega lähed?

Mis on sõnumi eesmärk?

Selge sõnum ei ole seotud ainult “sõnumiga” – oluline on saavutada MUUTUST, mida soovid, tegevus, mida soovid, et teine inimene teeks või tema mõtteviisi muutumine.
Oled tähele pannud, et tänapäevased reklaamid enamasti ei ütle “Minu tootel on see ja too funktsioon.” Enamasti näed midagi, mis kas käseb sul kohe osta ja mis peaks mõjutama sind läbi selle, kuidas sa võid identifitseerida, kui toodet kasutad (kõik mehed soovivad sind ja naabrid kadestavad, saad puhkuse, mida väärid). Reklaamidel ja müügil on halb maine just selle eelmise pärast. Kuid mul on hea meel, et see hakkab muutuma. Uuel generatsioonil (olgu see X, Z või keegi uus) on madal BS tolerantsus. (Mis on BS? Urban dictionary ütleb sulle).

Ausus müüb

Olen nõus, et kõige paremini saab müüa (pikas perspektiivis – ja see on see, mida meie tänapäeva ettevõtted vajavad -pikka perspektiivi), kui sa lihtsalt ütled, mida sa pakud. Sinu sõnum on seega lihtne ja selge, kirjeldades sinu toodet või teenust ilma keerukate ja ülevoolavate tekstideta. Vasakul näed selle kohta head koomiks-graafikut, kuidas mitte müüa, mille on teinud theoatmeal.com.

Näiteks, kui mina soovin, et sa ostaks minu teenust. Võin kõneleda nii: “Tervist, mina olen Liisi ja pakun persoonibrändi ja kommunikatsioonijuhtimise teenust neile, kes soovivad oma ekspertoskusi või oma ettevõtte toote-teenuse olulisi väärtusi leida, ühendada ja esitleda.” Kuigi see on minu jaoks üsna selge ja otsekohene, siis paljudele inimestele ei pruugi öelda “persoonibränd” ega “kommunikatsioonijuhtimine” midagi. Ja miks peakski? Või mida tähendab oskuste leidmine? Ja siin tulebki mängu keel, mida kasutad.

Õpi selgeks keel, mida inimesed, kellega suhtled, räägivad

Kui ma tutvustan end, siis pean enne teadma, kellega ma räägin, mõistma, kuidas sina, kes sa kuulad, mõistad “persoonibrändi” ja “kommunikatsiooni”. Veel tähtsam on aga mõista, mis on minul sellist, mida sa tegelikult vajad. Oluline mõte: mõista, et sul ei ole vaja müüa, lihtsalt paku seda, mis sul on neile, kes seda vajavad.

Tulles tagasi selge kommunikatsiooni juurde, siis see ei võrdu müüdud tootega, muudetud mõttemaailmaga. Mitte alati. Võib juhtuda (jah!), et inimene ei vaja su toodet, ta on rahul oleasoleva teenusega või tal on teised väärtused. See on OK.
Persoonibrändi selge kommunikatsioon ehk kes sa oled ja mida pakud?

Sotsiaalpsühholoogid selgitavad, et me kõik loome endale erineva reaalsuse, võime olla muutuste suhtes täiesti pimedad ja luua ennast teostuvaid ennustusi. Tõeline võimatu missioon, kui soovid oma sõnumit edasi anda. Kuidas siis on selge kommunikatsioon võimalik? Võibolla on küsimus siin “selge” defineerimises? Mulle tundub, et me ei saa kunagi eeldada, et “selge” võrdub “nii, nagu mina seda näen”.

Selge kommunikatsioon tähendab minu jaoks eneseväljendust, kus sa võtad arvesse seda, mida sa esitled “Sinuna”, võttes arvesse teiste keelt ja kultuuri (spetsialistina spetsialistidega rääkides saad kasutada valdkonna termineid, avalikkusega rääkides pead arvestama nende sõnavara, teadmisi).

Oluline on püüda aru saada, millises reaalsuses sinu esitluse vastuvõtja elab ning aktsepteerida seda. Just seetõttu kaardistame persoonibrändi nõustamisel lisaks oskuste, kogemuste ja isikliku elustiilile ka teiste nägemused, arusaamad inimesest ning kaardistame ka esitluse sihtgrupid. Unustada ei tohiks aga seda, et sinu sihtgrupidki kooruvad välja sellest, kes sa oled ja mida sa teha tahad. Persoonibrändi nõustamisel koostatavas turundusplaanis on võrdselt oluline roll nii sinu väärtuste, põhimõtete, stiili väljendamisel, samuti sinu reaalsete oskuste ja teadmiste ning vastavate tõendusmaterjalide eksponeerimisel. Pannes selle kokku sinu sihtrup keele ja vajadustega, saamegi võimatu missiooni muuta võimalikuks.

Mis on sinu kogemus oma eneseesitluses? Kas sul on kerge oma sõnumit teisteni viia? Mis on aidanud sul selgelt oma soove, ettevõtte pakkumist kliendini või meeskonnaliikmeni viia? Kas sinu klient mõistab sinu ettevõtte edastatud kommunikatsioonisõnumeid?

Leave a Reply