• et

Kolm põhjust enda portfoolio loomiseks

Hiljuti viisin läbi portfoolio tarbeks moetoodete pildistamise. Portfoolio eesmärk oli näidata lisaks tehnilisele oskusele ka ideoloogiat, miks riideesemed olid tehtud (sellest veel täna rääkida ei saa). Nende võtete ajal, mida on nüüd juba kolm olnud, mõistsin, kui oluline oli minu varasem kogemus modellikoolis ning see, et olen lapsepõlves veetnud tunde fotostuudios ja ka pulmades, jälgimas, kuidas fotograaf inimestega suhtleb, kuidas ta jälgib igat detaili ja kuidas ta leiab häid asendeid, et ilmestada emotsioone ja sõnumit. Sain kinnituse, et iga oskus on oluline ja sa ei tea kunagi, kuna sellest kasu on. Just seetõttu olen veendunud ja loodan, et veenan ka sind, et portfoolio koostamine on igaühele oluline ja vajalik.

Mis on portfoolio?

Portfoolio on kogum pädevust tõestavatest materjalidest, alates tunnistustest kuni tehtud tööde näideteni, teavet tehniliste aga ka “pehmete” personaalsete oskuste kohta. Portoolioga koos käib inimese enda ja oma oskuste arengu analüüs. Portfoolio väljundina näitab ka inimese väärtusi ja eripärast stiili. Portfoolio on suurepärane tööriist igale ametiesindajale, oled sa uurija, projektijuht, teller, kunstnik, õmbleja, juht või õpetaja, võimaldades sul:

• analüüsida oma oskusi ja kogemusi ning teha selle järgi otsus edasisteks arengusammudeks (kas minna õppima, täiendkoolitusele, teha karjääri kannapööre, jääda praegusele ametikohale);
• visuaalselt ja selgelt näidata, mida sa oskad teha ja kuidas sa seda teed (varasem töökogemus, selle tulemus ning sinu osa selles),
• lihtsalt turundada oma teenuseid nii kliendile kui tööandjale.

Kolm soovitust portfoolio loomiseks

Olen varasemalt teinud postitusi sellest, kuidas avardada oma võimalusi läbi oskuste kaardistamise, portfoolio ja persoonibrändi loomise ning kuidas luua portfooliot Pinterestis. Sealt saad näpunäiteid, et ise algust teha.

Kolm soovitust portfoolio loomiseks:

1. Alusta oma portfoolio loomisega kohe. Aja möödudes unustad lahedad kogemused ja õpitu, portfoolio visuaalseks tegemiseks vajaminev tõestusmaterjal läheb kaduma ja info jääb lünklikuks.

2. Avalik, tööle kandideerimise või klientidele esitlemiseks tehtav portfoolio luuakse oma WOW-projektide, töö ja oskuste tutvustamiseks. Analüüsi ja vali need osad oma tööst, mille üle sa uhke oled, mis õpetasid sulle palju (ka läbikukkunud projektid võivad olla suurepäraseks näiteks, kuidas probleemi lahendasid) ning kus sinu oskuste palett on kõige paremini näha. Kõige parem-kõrgema tulemuse-uudseim projekt, töö ja tulemus peaks nähtav olema. Kõik muu jäta endale CV-sse, kaustadesse. Kasuta detailset CV-d, et oluline info kaduma ei läheks.

3. Vali õige kanal. Portfoolio kujundamiseks on mitu võimalust. See võib olla sarnaselt ettevõtete mainekujundusmaterjalile paberil – voldikuna, aga ka digitaalselt .pdf-is, Prezi või PowerPoint slaidina (Slideshare), videoklipina, Pinterestis, LinkedIn-is, blogina (kasutatud palju näiteks õpetajate puhul ja juba konkreetsemalt eneseturundamiseks). Miks mitte teha hoopis päris album või kogudagi portfoolio kausta?

Portfoolio esitlemise kanali valikul küsi endalt:

a) kas see peab olema avalikult, veebis kättesaadav kõigile huvilistele?
b) mis kanal võimaldab mul oma oskusi kõige paremini näidata, millised tõestusmaterjalid mul on (tekst, graafikud, pildid, tootenäidised)?
c) millisel kandjal soovib ja saab (oskab) minu sihtgrupp portfooliot näha?

Kui sul on endal portfooliosse minev valik tehtud, lase oma sõbral, perekonnaliikmel või portfoolio koostamise professionaalil üle vaadata. Selgita, miks sa oled just need tööd-oskused valinud ja uuri, millest räägib sinu valik kõrvaltvaatajale. Nii saad kohe tagasisidet ja ka värskeid ideid portfoolio arendamiseks. Tutvu ka teiste sinu valdkonna esindajate portfooliotega – kuidas nemad oma oskusi näitavad?

Hea portfoolio loomine on tegelikult raskem, kui see välja paistab. Aga see tasub ka kuhjaga ära -järgmisel korral kui sa ise või keegi teine küsib “Mida sa siis teinud ka oled? Kuidas sa seda tegid ja mil moel sina just väärtust lõid?”

Kõige raskem osa portfoolio koostamisel

Olen tähele pannud, et kõige raskem on esiteks näha, mida juba tehtud on, osata seda hinnata ning teha lõplik valik, mis kõige paremini iseloomustab sind ja sinu oskusi. Tegelikult on vaja väga väikest osa sinu tehtud töödest koos hästi koostatud eneseanalüüsiga, et näidata oma oskusi ja avaldada muljet just nendele klientidele või sellele tööandjale, kes sind huvitab (paljud tööandjad juba küsivad ka portfooliot).

Mulle meeldib portfooliote koostamisel ja ellu “puhkumisel” aidata. Huvitav on jälgida, kuidas see toetab klienti ennast, kuidas seni segasena tundunud mineviku tegevused ja saavutused saavad tähenduse ja selguse, kuidas eneseteadlikkuse kaudu ka enesehinnang ja julgus end esitleda tõuseb. See võimaldab aga juba julgemalt, teadlikumalt astuda sammud oma enda valitud teel.

Kas sinu arvates on portfoolio oluline, miks on/ei ole? Kas sul on juba portfoolio olemas? Mis on sinu jaoks kõige lihtsam või hoopis kõige raskem oma portfoolio koostamisel?

Leave a Reply