Nõuanded, mida kaamera ees olles mitte teha
Persoonibrändi Facebooki lehel toodi välja, et endast video tehes võib saavutada palju paremaid tulemusi. Populaarsed on video CV-d ja eneseesitlustekstid ja kui oled aktiivne ettevõtja, kes on midagi uut korda saatnud, siis võivad ajakirjanikud soovida sinuga intervjuud teha.
Kuna video kaudu enda esitlemine on järjest populaarsem ja aitab teistest eristuda, samas on see suurele osale inimestele üsna võõras ja veidi hirmutav kanal, siis palusin pika kogemusega ajakirjanikul Alar Randojal anda nõuandeid, mida MITTE teha, kui oled kaamera ees. Need lihtsad näpunäited aitavad sul olla paremini ette valmistunud. Kui sul on võimalus ette planeerida ja lasta oma esitlustekst üle vaadata ja vajadusel ka lavastus luua, et reklaamvideol oleks suurem mõju, siis küsi meilt julgelt nõu.
Soovitused, mida mitte teha kaamera ees:
- Ära ole lohakas. Sinu korrektne ja puhas riietus ning korralik soeng on esimesed asjad, mida vaataja märkab, ning tihti on esimene mulje määrav.
- Ära pudista rääkides. Valmista oma tekst eelnevalt ette, et sa ei peaks võtteid liiga palju kordama ning enda ja teiste aega raiskama. Õigete sõnade ja väljendite otsimine jätab sinust salvestuses ebakindla mulje.
- Ära kasuta parasiitsõnu. Ee-d, ää-d ning muud taolised häälitsused rikuvad üldmuljet sellest, mida sa räägid ja teevad mõtte jälgimise raskemaks. Selle vältimiseks aitab eelmises punktis väljatoodu: valmista tekst maksimaalsel määral ette, tea kaamera ette astudes, mida sa ütlema hakkad.
- Ära mängi skulptuuri. Pikema kui 10-sekundilise klipi puhul on juttu ilmestavad žestid omal kohal, kuid samas:
- Ära vehkle liiast. Liigsed žestid ja miimika ei ole enam ilmestavad, vaid jätavad sinust mulje kui liignärvilisest inimesest. Mõtle oma liigutused läbi enne kaamera ette astumist.
- Ära karju. Sind kuuldakse niigi. Piisab, kui räägid ilmekalt, kuid üle pingutamata.
- Ära püüa olla lahedam kui sa oled. Ülepingutamine žestide, slängi, naljade ja parasiitsõnade/väljenditega ei muuda sind arusaadavamaks, pigem naeruvääristab. Sind tahetakse näha sellena, kes sa oled, mitte sellena, kes sa olla sooviksid või millisena sa arvad, et sind näha soovitakse.
- Räägi asjast. Ka video ei tohi olla küllastatud faktidest ja ilustatud teemadega, mis ei ole selle klipi sisuks. Kui tegemist on õppe- või promovideoga, planeeri see nii, et olemas oleks sissejuhatus, põhisisu, kokkuvõte ja üleskutse järgmiseks sammuks.
Ükskõik, kas sa planeerid ise oma videovõtete aja või satud professionaali ette, on oluline olla SINA ISE. Ilmselt pöördutakse sinu poole siiski selliste küsimustega, milles eeldatakse sinu ekspertiisi (ka siis, kui tehakse tänavaküsitlus ja uuritakse sinu hommikusöögi eelistusi). Kui oled end brändinud kui oma ala eksperti, siis ole valmis ka valdkonnapõhistele küsimustele vastama ja oma arvamust avaldama.
Kaamera! Läks!
Alar Randoja on vabakutseline ajakirjanik, kes on töötanud erinevates raadio- ja telekanalites nii Eestis kui väljaspool. Praegu tegutseb ta muusikuna.
Persoonibrändi Agentuur nõustab, aitab koostada video esitlustekste ja lavastusi ning teeb valmis videosid eneseesitlustest (tööle kandideerimisel, video CV), video portfoolioid ja reklaamvideosid ettevõtetele värbamiseks, ettevõtte tutvustamiseks ja toodete tutvustamiseks.
Persoonibrändi ja kommunikatioonijuhtimise nõustaja, ettevõtja, elustiili blogija ja soorituscoach. Minu fookuses on toetada neid, kes plaanivad tuua enda elus ja maailmas positiivseid muutusi, luua oma elu oma tingimustel. Teen seda läbi tervikliku persoonibrändi, mõjujõu avastamise ja vaimse treeningu coachingu ja koolituste. Vabal ajal joon liiga palju kohvi, katsetan taimsete toitudega ja käin Emajõel aerutamas.