Mis on visioon?
Teadlik elu ja ettevõtte juhtimine
Igal organisatsioonil on oma visioon. Vähemalt peaks olema. Ka töövestlusel küsitakse, et mis on sinu tulevikunägemus, kus oled viie aasta pärast? Kohati tundub see küsimus ja visiooniseadmine ise klišee. Tehakse, kuna justkui peab, mistõttu tulemuseks ongi mitte-toimivad sõnad kuskil paberil, mida keegi ei järgi.
Mõnikord on ettevõtte eesotsas olev inimene väga selge visiooniga ja suudab seda läbi iga päeva oma kaaskolleegidele ette sõõta, neid innustada. Ka inimene, kes oma peas ja südamest teab, mis on tema suurem eesmärk siin ilmas, võib ilma visiooni sõnadesse panemata ja selle leidmiseks ajürünnakuid tegemata intuitiivselt järgida oma visiooni ja nii elada väga sihipärast ja loomingulist elu.
Enamasti on näha, kas isik või ettevõte püüdlevad mõne suurema visiooni poole, loovad midagi uut ja on selged oma tegevustes või otsustes. Või puudub neil see ja nad on otsingutel, kohati mitmeti mõistetavad ja võib tunduda, et valikud on juhuslikud. Visioon on viis tuua teadlikkus oma äri, aga ka isiklikku tegevusse, vaatamata oma positsioonile ja ambitsioonile.
Visioon annab võimaluse luua midagi, mida veel pole olemas
Google-is visiooni definitsiooni otsides leidsin ühe, mis mind väga kõnetas:
“Vision – the ability to think about or plan the future with imagination or wisdom.”
Muidugi, inglise keeles on esmatähendus siiski “võime näha”. Oma koolitustel persoonibrändi kujundamisest ja kõneisikute strateegia loomises olen lisanud, et
“Visioon on midagi, mida sa ei pruugi kunagi saavutada. Kuid see on midagi, mis innustab sind iga hommiku tegutsema, otsima uusi võimalusi, looma tulevikupilti, mis ongi ehk hetkel vaid sinul. Nii peab ka usk selle elluviimisesse olema täielikult sinul.” – Liisi Toom
Loov ettekujutlus visioonis
Ingliskeelne definitsioon läheb minu ideega kenasti kokku. On tähtis, et sa suudaksid ette kujutada midagi, mida hetkel ei ole. Seetõttu on “visionäridel” üsna keeruline omi nägemusi teistele vahel selgitada, sest on suur tõenäosus, et see on hetkel utoopiline mõte. Olgu tegemist Elon Muski Marsi-rännakutega või praeguse aja ühe suurima sooviga lõpetada plastikkottide tootmine. Vaata vaid ajalukku ja näeme inimesi, kes omal ajal olid põlu all, sest nad suutsid ette kujutada seda, mis tundus võimatu. Läbi oma töö, järjepidevuse ja ettekujutuse suutsid paljud siiski oma visiooni ellu viia või anda piisava sisendi selleks, et keegi nende järeltulijatest seda tegi.
Tarkus visioonis
Sa saad ette kujutada asju, mille kohta sul on mingi teadmine olemas. Vaimse treeningu käigus julgustatakse visualiseerima alles neid sportlasi, kes on tunnetanud edu, tunnevad oma ala iga nüanssi. Põhjus on selles, et kui algaja hakkaks edukalt visualiseerima spordialas edukas olemist, olemata ise suuteline näiteks tennisereketiga tennisepalli õigesti lööma või tegema õiget heidet, siis ta visualiseerib sisse vead. Aju ei tea, et see pole reaalne, seega ta järgib sinu poolt etteantud pilte ja tundeid ja teeb nad omaks. Järgmine kord kui lähed trenni, oled treeninud vigast mängu ja seega ka viid selle ellu. Usun, et siin peitub ka põhjus, miks paljud külluse visualiseerijad seda ei saavuta: kui pole eeldust, positiivset kogemust, tunnet ja teadmist, mis selleni viia võiks, siis on raske ette kujutada finantsedu. Alustama peaks kuskilt mujalt, sellest, mida tead ja oskad. Seetõttu on minu arust tarkus visiooniloomes väga oluline, eriti just isiklikul tasandil.
Miks luua oma visioon?
Kindlasti võib oma elu ära elada ilma teadlikult visiooni loomata. See nõuab pingutust, esmalt et üldse midagi oma vaimusilmas näha ja siis veel selle ebakindla aga ilusa tuleviku poole liikuda. Eriti, kui tulemusi ei pruugigi saada.
Siiski tundub, et kasvõi väikse visiooni sihiks seadmine lihtsustab igapäeva otsuseid ja loob tähendust ellu, töösse, suhetesse. Kui tunned, et liiga tihti oled hakanud küsima “Miks?” ja ei oska sellele vastata või oled tähtsate valikute ees ja ei suuda eristada, mis on tähtis, mis mitte, siis ilmselt oleks vaja oma isiklikule visioonile mõelda. Kui sind kummitab soov jätta oma tegevusest pärand või teha tööd, mis oleks kasulik rohkemal tasandil kui palga kojutoomine. Kui sa ei tea üldse, kuhu suunas liikuda ja oled elu ristteel, visioon võib aidata teha ka neid ebapopulaarseid otsuseid, mis täna tunduvad toovat kaasa vaid keerukusi ja raskusi, kuid tänu tugevale visioonile inspireerivad ja teevad pingutuse väärtuslikuks.
Kuidas visiooni üles kirjutada?
Kui visioon on midagi, kes sa tahad olla kunagi tulevikus, millist elu luua endale või teistele, siis selle väljakirjutamisel saad alustada suuremalt unistamisest.
- Olles see, kes sa oled, oma oskuste, ideaalide, väärtustega, siis mis on sinu nägemuses võimalikult positiivne, üsna kauge tulevik?
- Milline võiks see tulevik olla sinu kliendile, sinu järgijatele, sinu ettevõtte töötajatele, kõigile, keda puudutad või kelle elusid tahad positiivselt muuta?
- Mõista, et visiooni elluviimisel ei ole tähtaega, see on igapäevane püüe, ja suunatud kaugesse tulevikku.
- Kirjuta oma visioon positiivsetes toonides ja nii, et see tekitaks sinus emotsioone. Ja sinu sihtgrupis, kui teed seda ettevõttele või ettevõtmisele.
- Viimistledes kirjuta visioon olevikuvormis.
- Mõtle, mis võiks olla, kui kõik oleks (sinu oskustest, valdkonnast lähtuvalt) hästi.
- Ole oma visioonis võimalikult lihtne ja selge.
- Kasuta oma visiooni, et eesmärke ja missiooni ühtlustada ja suunata kindla sihi poole.
Näited ettevõtete ja kõneisikute visioonidest
Kindlasti tuleb sulle meelde, kuidas Steve Jobsi on peetud visionäriks, samuti Elon Muski. Milline aga võiks olla üks visioon, kas sa näed ka visiooni ja ettevõtte inimese tegevuses selle visioonipõhist seost?
- Starbucksi visioon on järgmine: To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time.
- Nike-i oma: to bring inspiration and innovation to every athlete in the world.
- Steve Jobsi algne visioon oli: to make computer for the rest of us.
- Oprah-i visioon: kuula ise, kuidas Oprah räägib oma visiooni arengust
Seega visioon võib areneda, kuid on suur tõenäosus, et see on juba sinu tegevusse sisse kirjutatud ja vajad vaid veidi analüüsimist, miks sa midagi teed. Oma “Miks-i?” leidmisest kirjutab hästi Simon Sinek raamatus “Alusta küsimusest miks?”
Kuidas teada, et oled oma visiooni ellu viimas?
Ilmselt oled ka juba täna oma visiooni ellu viimas. Millegi põhjal teed oma valikud, otsustad ühe tegevuse kasuks, loobudes selle asemel millestki muust. Võibolla on sul teemasid, mis sind jõustavad, milles sa tahad kaasa rääkida ja mis on sulle olulised. Võibolla tunnetad, et sinu oskused, huvi valdkonna vastu on midagi, mida arendades saad muuta maailma omal viisil, tuua ellu midagi, mida varem pole olnud. Midagi, mida keegi teine ei saaks elu sees teha, sest tal puudub sinu elukogemus, sinu väärtused ja sinu nägemus, kuidas võiks asjad olla ning kõige selle kombinatsioon. Sinu visioon on kindlasti midagi, mis aitab sul läbi elada rasked ajad, jääda enda juurde. Mõtle seega olukordadele, kus tegid keerulisi valikuid: miks sa neid just nii tegid? Miks oled jäänud enda seisukohtade juurde?
Kui vaatad ka oma tervet karjääri, osalemist projektides, eesmärke – mis on neis kõigis ühisjooneks? Kas oled oma elus läbivalt seisnud mõne põhimõtte eest, valinud töökohti kindlate kriteeriumite järgi? Miks, mis on sügavamal?
Mis on sinu visioon?
Nüüd on sinu kord. Mis on sinu visioon oma eluks? Mida sa soovid jätta oma pärandina teistele? Kuidas võiks see mõjutada sinu igapäevaseid tegevusi ja valikuid? Mis on suurem kui sina ja kasulikum rohkematele kui sina? Millise visiooni brändisaadik oled sa juba täna, kui vaatad oma Instagrami ja Facebooki voogu? Oma sõnavõtte ja käitumist?
Foto: Heidi Sandstrom.
Persoonibrändi ja kommunikatioonijuhtimise nõustaja, ettevõtja, elustiili blogija ja soorituscoach. Minu fookuses on toetada neid, kes plaanivad tuua enda elus ja maailmas positiivseid muutusi, luua oma elu oma tingimustel. Teen seda läbi tervikliku persoonibrändi, mõjujõu avastamise ja vaimse treeningu coachingu ja koolituste. Vabal ajal joon liiga palju kohvi, katsetan taimsete toitudega ja käin Emajõel aerutamas.