• et

Mida pead teadma kasutajakogemusest (UX) ja kuidas oma veebi sellest lähtuvalt luua/tellida?

Ettevõtjana ja oma teenusele, tootele turundust tehes või lihtsalt blogijana alustades oled kindlasti olnud olukorra ees, kus tuleb hakata veebilehte või blogi kujundama. Ettevõtjal on ju sada rolli. Kuidas seda teha, et klient aru saaks, mida sa pakud? Mida panna veebilehele, mida mitte (aga kõik on ju oluline?!). Lisaks veel veebikujunduse kohta infot otsides leiad põnevaid tähti nagu UI ja UX. Selleks, et aru saada ja olla nii hea veebikujunduse (või teiste digitaalsete teenuste) tellija ja tark otsustaja, palusin Kairit Šor-il, UI/UX disaineril lihtsalt ja selgelt lahti kirjutada, mida pead teadma UI/UXist. Head lugemist ja seejärel vaata oma olemasolev veeb värske pilguga üle!

Kasutajakogemus teenusepakkuja lehel

Iga kord, kui sa külastad mõnda veebilehte, äppi või muul moel tarbid didgitaalseid teenuseid, elad sa läbi mingisuguse kasutajakogemuse. Kasutajakogemus on alati subjektiivne ja lähtub kasutajast, tema kogemusest vastava teenuse tarbimisega, tema hetke tujust, tervislikust seisundist ja veel loendamatutest tingimustest. Kasutajakogemuse disainerid püüavad luua üldiselt, keskmiselt parima kasutajakogemuse digitaalsetele teenustele. Parima kasutajakogemuse loomiseks kasutavad kasutajakogemused disainerid (edaspidi UXD – User Experience Designer), omakorda oma professionaalseid kogemusi, uurimusi (sh võrreldavaid ja analüüsitavaid, nii kvantitatiivseid kui ka kvalitatiivseid) ja loomulikult kasutajaintervjuusid.

Mida tasuks silmas pidada, kui sa hakkad oma tootele või teenusele veebilehe kujundust ja arendust tellima

Mida tasuks silmas pidada, kui sa hakkad oma tootele või teenusele veebilehe kujundust ja arendust tellima või soovid hoopiski luua rakendust, mis oleks interaktiivne ja intuitiivne. Järgnevad mõtted ja soovitused ei ole mitte niivõrd punktid, mida jälgida veebilehe või rakenduse visuaaalses disainis vaid pigem mõned näpunäited, mida silmas pidada vastava digitaalse teenuse arendajaga suhtlemisel.

Hea disain annab edasi 3 olulist ideed:

  1. Mis see on, mida siin “müüakse”?
  2. Mis kasu kasutaja sellest teenusest/tootest saab?
  3. Mida peaks kasutaja järgmisena tegema?


Lahtiseletatuna:

  1. Sinu veebileht müüb, reklaamib, kogub jne mingit eesmärki. Oletame, et see on teenuse müük, nt spordipsühholoogi konsultatsioon. Vaata oma veebilehe kujundust hetkeks võõra pilguga ja mõtle, kas see üks ja ainus sõnum on selgelt ja suurelt sinu veebil esimene asi, mida kasutaja seal märkab?
  2. Visuaalse hierarhia ehk maakeeli kasutaja tähelepanu juhtimise juures tähtsuselt järgmine asi on selgitada kasutajale, millist kasu spordipsühholoogi konsultatsioon toob sulle näiteks oma sportlike tulemuste parandamisel.
  3. Ja kolmas kõige olulisem aspekt veebilehe kujunduses on välja tuua see samm, mille peaks kasutaja nüüd loogiliselt tegema – meie lehe puhul – broneerima aja spordipsühholoogi konsultatsiooni jaoks.

Mõtle alati, kas sinu lehel on kõik need kolme elementi olemas, ja mitte rohkem. Kõik mis on lisaks neile kolmele on nö “nice to have”. Tavaliselt on nendeks täiendavateks  elementideks blogid, galeriid, eelmiste klientide tunnustused, sotsiaalmeedia vood jne. Pea alati meeles, see kõik on teisejärguline.

Mõtle alati, kas sinu lehel on kõik need kolme elementi olemas, ja mitte rohkem. Kõik mis on lisaks neile kolmele on nö “nice to have”. – Kairit Šor, UX disainer

Kasutajasõbralik veeb: psühholoogia, strateegia, copywriting ja palju muud

Kõik saab alguse kliendi psühholoogiast – Joel Marsh, Püramiid võetud: http://thehipperelement.com/image/152949177663/

Siinkohal tauskski mainida ära tõsiasi, et kasutajakogemuse disain ei ole ainult nupu värvi ja nurgaraadiuse valik. Tegelikult on kõik, mida sa veebil näed, eeltöö tulemus. Vaata ülal toodud püramiidi Joel Marshi raamatust, mille viite annan artikli lõpus. Selle püramiidi järgi saab kõik alguse kasutaja psühholoogiast, selles suhtes on UXD ametikoht, kus tuleb tunda ka inimese psühholoogia alustalasid. Hea UXD teab sellest midagi ning vajadusel õpib ja uurib juurde. Ja alles siis kui kasutajate loomuse kohta on midagi teada, esitatav info on korralikult süstematiseeritud ning veebilehe sisugi olemas, alles siis järgneb visuaalse disaini loomine.

Kuidas saavutada koostöös disainerite ja arendajatega oma eesmärgid?

Mõista oma teenust ja oska seda selgitada

Selleks peab ka ise vaeva nägema. See, mida sina tead, on sinu peas ja kui sa seda oma koostööpartneritele edasi ei anna, siis nad seda ei tea. Tegelikult ka, mõtete lugemine on pigem “Selgeltnägijate tuleproovi” teema. Samuti heida kõrvale mõtted, et “hea disainer haarab õhust ja tabab kohe ära, millega tegu”, ei ta ei haara ega taba ära sinu mõtteid ja tundeid. Ta ei peagi. Hea disaineri, olgu ta siis graafiline disainer või UXD peamine ülesanne on mõista sinu teenust (ja see, kui hästi ta seda mõistab oleneb sinu oskusest ennast talle selgeks teha) ja vastavalt sinu teenusele luua oma kogemuste, teadmiste ja uurimuste põhjal parima võimaliku kasutajakogemusega veebileht (hetkel on meil endiselt näidiseks spordipsühholoogi konsultatsiooni teenuse veebilehe loomine, teavituse ja müügi eesmärgil).

Mõista, millise disaineriga koostööd teed

Samal ajal ole ise hoolas ja püüa aru saada, millise inimesega on sul disaineriga suheldes tegu. Mõned aspektid millele mõelda, kui oled disainerit valimas või juba käed löönud ja temaga koostööd teed:

  • Väga suure osa vastava töö tegemise ajast kulub disaineril arusaamiseks, mis on see probleem, mida ta lahendama hakkab. Ja tavaliselt need ei ole probleemid, mis oleksid disainerile endale kuidagi isiklikult olulised. Siinkohal saad jälgida kuivõrd empaatiliselt läheneb disainer sinu probleemile.
  • Disaineri ülesanne on täita oma tööga kaks põhiliset eesmärki:
    • Kasutajate eesmärgid (sinu klientide)- kasutajate eesmärke kirjeldasime juba artikli alguse poole. Mis asi see on kuhu ma sattusin, mis kasu ma sellest saan ning mida ma edasi pean tegema.
    • Ärilised eesmärgid on eesmärgid, mis sina oma teenust pakkudes oled endale seadnud. Kui selleks on näiteks konsultatsiooni müük, siis kõik, mis su veebileht tegema peab on suunama kasutaja konsultatsiooni ostmise juurde (nagu ma ka ennist mainis, kõik muu on teisejärguline). Kui selleks eesmärgiks on reklaamimüük, siis tuleb disaineril läheneda teisiti kui eelmise näite puhul.

Disanineri ülesanne on siin disainida kasutajakogemus selliselt, et sinu äri saavutaks oma eesmärgi kui kasutaja on saavuanud oma eesmärgi. Ja mitte vastupidi.

  • Disaineri töö on saavutada sinu äri eesmärgid. Selleks sa ju palkasid professionaali. Seega, oma töös peab disainer enda isiklikud sümpaatiad ja antipaatiad kõrvale heitma ja kõiki oma otsuseid suutma põhjendada. Selleks teevad disainerid kõvasti eeltööd enne kui asuvad Sketchi või Illustratoriga sinu teenusele visuaalset kuju looma. Disaineri eeltöö hulka kuulub:
    • Asjakohaste uurimiste läbitöötamine ja nende tulemuste kasutamine disaini otsuste tegemisel
    • Kui sul on juba klientuur oma konsultatsiooni müümiseks olemasoleval veebilehel, siis kasutajaintervjuud ja testid
    • Juba olemasolevate samalaadsete teenuste veebilehtede analüüs ja testimine.

 

Eesmärgid, ohud ja lugemissoovitus

UX disaini põhieesmärk: saavutada eesmärgid!

Disainer on ka teenusepakkuja ja tema teenuseks on aidata kliendil saavutada oma eesmärgid (Kuidas eesmärke seada, seda vaata siit, küsi lisa, kui vajad abi oma ettevõtte eesmärkide seadmisel). Selleks peab disainer sind kuulama, selleks peab ta vait olema seni kuni sa räägid ja oma mõtteid talle selgeks püüad teha. Seejärel peab disainer küsima hästi palju küsimusi, võib olla sinu jaoks imelikke ja ebaolulisi, kuid hea disainer teab, mida ta teeb ja sina lihtsalt vasta neile.

Ohumärk on see, kui disainer kasutab oma kõnes sõna “isiklik”, näiteks “Mulle isiklikult meeldib see lahendus rohkem”. Sinu eesmärkide saavutamises ei tohi olla disaineri jaoks midagi isiklikku. See on tema jaoks töö ja ta peab suutma olla sinu vajaduste ja eelkõige sinu klientide vajaduste suhtes empaatiline.

Kairit Šor, UI/UX disainer

Kui soovid saada lihtsat ülevaadet, kuidas UXD-d töötavad või, et kuidas nad peaksid töötama, siis soovitan lugeda Joel Marsh’i raamatut “UX for beginners. A crash course in 100 short lessons”. Mul on see raamat olemas ja hea meelega laenan seda headele inimestele. Võta minuga ühendust kairit.shor@r8tech.io.

Autorist: Kairit Šor

Kairit Shor on UI/UX disainer startupis R8Technologies. Kui ta just ei ürita aru saada digitaalsete toodete kasutajatest kõikvõimalikel elualadel, siis on ta koos perega või jookseb oma aju tühjaks kusagil Tartu ümbruses.