• et

Kes on youtuber ehk juutuber ja 7 põhjust, miks youtuberiks hakata

Juutuberid. Kes nad on?

Ühel päeval, kui minu 10. aastane vennatütar mul külas oli, rääkisime, kelleks ta tahab saada ja mis talle meeldib teha. Kiirelt jõudsime selleni, et ta näitas mulle Maria Rannavälja ja paljude teiste Eesti juutuuberite kanaleid ja rääkis, mis talle nende juures meeldib JA, et ta sooviks ise ka üks päev oma kanaliga alustada. Sel hetkel sai mulle aga selgeks, et uue generatsiooni noored on varsti rohkem mõjutatud juutuberitest kui oma vanematest, onudest-tädidest ja isegi oma klassikaaslastest. Kes siis on need youtuber-id ehk juutuberid, kes on tänases maailmas uuteks mõjuisikuteks muutunud?

Juutuuber –  Juutuuber on sisulooja, kes laeb regulaarselt üles videoid veebikeskkonda YouTube. Video sisul ei ole tähtsust senikaua, kuni pole rikutud Creative Commonsi reegleid – see võib olla beauty video (video ilu teemadel), storytime video, fashion (mood), traveling või gaming (reisi või arvutimängu jälgiv) video – peaasi, et ei ole varastatud kellegi teise loodud sisu, ehk on autori omalooming, tihti peale autori oma elustiili kajastav lugu. Jah, youtuberite maailmas on palju inglise keelseid väljendeid, seega ole selleks valmis ka siinses postituses. Kui varasemalt võis Youtube klippe pigem pidada vaid meelelahutuseks, siis täna on see arvestatav töö, kus juutuber saab kas otseselt või kaudselt oma tegevuse eest veebikeskkonnas tasu. Järjest keerulisem on juutuberil saada tasu läbi Google-i ehk Youtube-i haldaja enda, kuid kasvanud on koostööd brändidega või talendiotsijad näevad youtuberis sobivaid esinemisoskusi, modellipotentsiaali, väärtusi, mis neid toetavad, ning tasud tulevad just nendest ühistöödest ja oskustest, mis on nähtavaks saanud läbi järjepideva Youtube-i kanalisse videote laadimise ja oma tegevuse avalikustamise. Sellest, kuidas noored eelistavad traditsioonilistele töödele juutuuberi positsiooni, räägib ka artikkel siin.

 

Youtuber on videomeedia looja, kes oma teoste levitamiseks kasutab YouTube’i platvormi. Youtuber on justkui režissöör, operaator, valgustaja ja osatäitja samal ajal. Kõike seda siis vastavalt enda oskustele ja vajadustele – YouTube’is on videote žanreid väga palju ning mõni vajab põhjalikumat produktsiooni, mõni eeldab jälle head jutuvestmise võimet.  – Aivi Aavik, Eesti Youtuberite Agentuurist Creat.ly

Milliseid oskusi on youtuber-il vaja?

Nagu Aivi Aaviku kommentaarist välja lugeda on võimalik, ei tähenda Youtube-i kanali avamine lihtsalt oskust kaamerasse vaadata ja see video Youtube-i üles laadida. Kuigi samas – paljud ju nii ongi alustanud. Professionaalse ja järjepideva Youtuberi oskustepagasisse (või sõprade oskustepagasisse) kuuluvad eelmainitud operaatori, valgustaja, isikupära, jutuvestja oskused, mis aga kõik käivad tavaliselt mingi lisaoskuse ümber – kes tegeleb meigikunstiga, kes arvutimängude kommenteerimisega, kes teaduse populariseerimise, kokanduse, brändingu või mille kõigega veel. “YouTuberiks olemine eeldab väga tugevat kirge ja palju tahet, sest suur tõenäosus on, et enne, kui sisulooja enda “näo” leiab, peab ta tegema väga palju tööd. Tehnilised oskused on teisejärgulised ning tulevad kogemuste käigus,” lisas Aivi Aavik. Üks kaks videot Youtubis ei tee sind youtuberiks. Enamasti kujuneb järjepideval sisuloojal välja oma teemad, alguses ehk üks, hiljem aga hargneb see mitmeks või muutub vastavalt inimese enda sisemisele kasvule või väärtustele ja huvidele.

Juutuuberite ühisteks joonteks võib pidada meelelahutuslikku osa, enamik neist soovib enda jälgijatele pakkuda positiivseid, naljakaid ja naerma panevaid videosid. Iga juutuuberi kanal on erinev ning nad loovad sisu oma isikupärast lähtuvalt, mis on ka persoonibrändi seisukohalt üks tähtsamaid aspekte – kuidas esitleda ennast teistele ning sealjuures teistest eristuda.
All on näiteks Simone Giertzi tutvustusvideo, tema ehitab (mitte väga hästi toimivaid, aga palju nalja pakkuvaid) roboteid.

Victoria Villig: Kõige suurem väärtus, mis ma YouTube’e videote tootmisest saan on nauding.

Miks ise youtuberina algust teha?

Kui sulle meeldib filmindus ja video maailm ning veedad tunde YouTubes või kui kaamera armastab sind, sulle meeldib rääkida mõnest teemast, mille vastu sul on suur kirg ja soovid seda paljudega jagada, siis miks mitte ise alustada enda YouTube kanali loomisega.

Videoid luues õpid palju nii iseenda kui ka video tehnika kohta, pead pidevalt arendama end kui valdkonna eksperti, saama karmi ja head tagasisidet vaatajatelt, mis omakorda aitab iseend arendada ja õppida ühtkoma teist juurde. Tänapäeva kiiresti muutuvas maailmas ei jookse ükski lisaoskus mööda külgi maha ning iga nähtavus võib viia lähemale unistuste tööle ja suurepärastele koostöödele. Või võibolla ongi youtuberiks olemine sinu jaoks unistuste töö ja võimalus oma potentsiaali rakendada?

Eesti üks tuntumaid juutuubereid Maria Rannaväli videopõhisest sisuloomisest “Sotsiaalmeedia on andnud mulle palju julgust enda esitlemisel video vahendusel kui ka avalikel esinemistel. Olen rohkem tähelepanu pöörama hakanud enda diktsioonile, kuidas selgemini ja arusaadavamalt rääkida” (Vaata tema kanalit: https://www.youtube.com/channel/UCUiboWHLBFwuu0nCVYbRMEA)

Küsisime ühe tuntuima Youtuberi, Victoria Villigu käest, miks tema Yutuberiks hakkas:

Youtuber Victoria Villig.

Huvi videote vastu tärkas minus juba 12-aastaselt. Esimesed aastad tegime sõpradega videoid ainult enda jaoks. Üks hetk kui YouTube muutus ka Eestis väga populaarseks, sain ma välismaa suurtelt youtuberitelt nii palju inspiratsiooni, et otsustasin hakata tootma videod spetsiaalselt YouTube’i jaoks.
Youtube’i videote tegemine on minu lemmikhobi. See on minu jaoks võimalus jagada teistega enda mõtteid ja loovust. Ma armastan kogu protsessi alates stsenaariumi kirjutamisest kuni filmimise ja monteerimiseni välja. Samuti on see ettevalmistus mulle tulevikuks, sest soovin ülikooli minna õppima filmindust.
Tänu YouTube’le on mul võimalik teenida taskuraha, et investeerida paremasse tehnikasse. Samuti avaneb mul palju võimalusi teha koostööd põnevate inimestega ja saada uusi kasulikke kontakte. Lisaks muidugi on mul välja kujunenud toetav vaatajaskond, kes annab mulle pidevalt motivatsiooni. Kõige suurem väärtus, mis ma YouTube’e videote tootmisest saan on nauding.

Vaata kindlasti ka Victoria lühifilmi “Sotsiaalmeedia on nagu katseklaas”

Iga oskus tuleb tänapäeva tööturul kasuks

 

Kes ei otsiks turundajat, kes oskab ise häid videosid luua, neid kokku monteerida ja seeläbi sotsiaalmeeida kanalitesse tarbijat vaatama panna. Või karismaatilist inimest, kes oskab suhelda just kindla sihtgrupiga? Rääkida nende keelt. Maailm ja tehnika muutuvad tulisel kiirusel, tuleb olla kursis kõigi uuendustega, et infoküllusest pakatavast maailmast kuidagi välja paista. Praegune kuum trend on influencerid ehk mõjutajad igal sotsiaalmeedia platvormil. Victoria lisas olulise aspekti, mis on uue generatsiooni jaoks – ja tegelikult ka muutunud uute võimaluste kaudu oluliseks ka “vanale” generatsioonile – nauding oma tegevusest ja võimalusest loovust väljendada.

Seitse põhjust, miks hakata ISE juutuuberiks

Põhjuseid sisuloojaks hakata on kindlasti rohkem, kuid siin on mõned, millele mõtlema hakata. Kui sul on endal raske valida, kas Instagram, Youtube, podcastimine või blogimine on sulle ja sinu valdkonnale sobiv ning kuidas tegelikult alustada, võta ühendust ja leiame koos lahenduse.

  1. Saad jagada oma ekspertiisi ja muutuda oma valdkonna autoriteediks.
  2. Uute tehniliste oskuste omandamine – videote tegemine, monteerimine.
  3. Väärtuslikud kontaktid, uued koostööpartnerid ja tuttavad – Eestis on isegi olema juutuuberit agentuur Creat.ly (https://creat.ly )
  4. Saad tegeleda sellega, mis sulle meeldib ning jagada oma kirge.
  5. Teenida raha – mitmed brändid lausa otsivad endale sbivat juutuuberit kellega koostööd teha. Turundusmaailm on infulencerite ehk mõjutajate käes!
  6. Muuta maailma – luua sisu, et mõjutada ka teisi tervislikumalt toituma, loodusest rohkem hoolima, rahaga targalt käituma või mis iganes su süda soovib, et sind ümbritsevad inimesed teeksid.
  7. Teha asukohavaba tööd ja reisida – Tee enda seiklustest välismaal äge video ja võib-olla leiad järgmiseks reisiks juba finatsvahendid läbi koostööde.

Sellele küsimusele, kas Sinus peitub juutuuberi ehk videoblogija potentsiaal või hoopis kirjutaja ehk blogija hing või omad suurepärast silma fotograafia näol ja hakkad Instagramis aktiivsemalt tegutsema, oskad sa vastata vaid ise. Leia see õige tee ja meedium ning astu sisse põnevasse ja väljakutseid täis sisuloomise maailma!

Et oma otsus teha, uudista siinset persoonibrändi blogi ja erinevaid nõaundeid blogimise, sisuturunduse ja eneseturunduse kohta.

Victoria Villigu foto on pärit siit.