• et

Eneseturundus: Kellele ja milleks on LinkedIn vajalik?

LinkedIn võimaldab luua sinu professionaalset kuvandit ja olla oma oskustega nähtav. Kuidas seda sotsiaalset võrgustikku eneseturunduses kasutada? Ja kellele ja milleks on LinkedIn siis vajalik?
LinkedIn sotsiaalmeedia võrgustik

Kellele LinkedIn siiski vajalik on?

Persoonibrändi koolitustel räägin osalejatel eneseturundusvahenditest, sealhulgas LinkedInist. Kui ma küsin, kellel on / kes kasutab LinkedIni, siis tavapärane vastus on, et 10% kasutab aktiivselt, 70%-il on konto küll olemas, kuid “lihtsalt kunagi mingil põhjusel loodud”, enamasti on profiil neil tühi, aegunud ja fookuseta. Maailmas, kus inimese kohta tehakse kohe Google otsing, on LinkedIn üks hea ja lihtne eneseturundusvahend. Nii on paljud tipptegijad ja aktiivsed oma ala spetsialistid võtnud selle võrgustiku oma mainekujundusvahendite hulka.

Tõnis Mutt

 

Selleks, et aidata sul mõista, mida see veebipõhine sotsiaalne võrgustik võimaldab ja kas see on ka sulle, räägib siinses postituses LinkedIni spetsialist Tõnis Mutt.Postitusest saad vastused:

Kellele LinkedIn siiski vajalik on? Kas õpetaja peaks endale LinkedIn´i profiili tegema? Või advokaat? Ettevõtja? Ainult Eestis töö tegija? Kes EI peaks endale sinna profiili tegema? Ja kui teed, siis mis on minimaalne, mida seal teha: a la tiitel, summary ja .. ? Kas eesti keeles on ka ok teha?

LinkedIn ei tööta

LinkedIn muudab järjekordselt oma disaini ja ta on uue kujunduse avalikustamist oma enam kui 500-miljonilisele kasutajaskonnale juba alustanud, nii et mõne aja jooksul jõuab see ka sinuni. Nüüd sa oled siis hoiatatud!

LinkedIn on Eestis teenimatult tundmatu, kuigi ta sünnikuupäev on varasemast perioodist kui Facebooki ja paljude teiste populaarsete suhtlusvõrgustike algused. Võib-olla on ta varju jäänud oma vanema ja asjalikuma kasutajaskonna pärast – oleme me ju põhjamaiselt ettevaatlikud ja uutesse ja tundmatutesse asjadesse kipume me äraootavalt suhtuma. Võib-olla on põhjused veel kuskil mujal. Minu käest küsitakse pidevalt LinkedIni kohta ja ehk aitab mu tänane postitus jälle mõningaid LinkedIni tahke avada ja küsimustele vastata.

Kellele LinkedIn siiski vajalik on?

LinkedIn on täna eelkõige professionaalse võrgusuhtluse ning personaalse ja korporatiivse brändingu ja turunduse keskkond. Seega on LinkedIn neile, kes teadlikult oma brände tahavad juhtida. Ja ka karjääre ja äri, aga minu meelest johtuvad viimased kaks brändi juhtimisest.
LinkedIn uurib oma kasutajate ja kasutuse trende, nagu teevad seda ka kõik teised sotsiaalvõrgustikud. LinkedIni uuringutulemuste järgi kuuluvad ta kasutuspõhjuste esikümnesse järgmised motiivid:

Milleks LinkedIni kasutatakse:

  1. Ärisuhete arendamine ja professionaalne võrgusuhtlus – networking.
  2. Professionaalse isikliku kuvandi loomine ja arendamine.
  3. Valdkonna uudiste jälgimine.
  4. Õppimine.
  5. Ärivõimaluste loomine.
  6. Äripartnerite ja (uute ja potentsiaalsete) töötajate tausta uurimine.
  7. Tööotsing.
  8. Töötajate otsing ja headhunting.
  9. Otsekontaktid otsustajatega.
  10. Sotsiaalne turundus, PR ja müük.

Esimesed kaks on valdavad, kattes umbes poole kõikidest kasutamise põhjustest.

Kes peaks LinkedIni oma profiili looma?

Kas õpetaja peaks endale LinkedIn´i profiili tegema? Või advokaat? Ettevõtja? Kui sa oled spetsialist või juht, siis sa peaksid LinkedInis endale profiili avama. LinkedIn on väga hea kanal valdkonnasisese värske info saamiseks ja miks mitte ka õppimiseks, sest paljud valdkonna tipptegijad jagavad seal oma kogemusi ja teadmisi. LinkedIn sobib ka oma professionaalsete mõtete testimiseks ning tagasiside ja vastukaja kogumiseks. Peale stereotüüpsete arvamuste, et LinkedIn on tööportaal, ärivahendusportaal või äriFacebook, on ta ka õpikeskkond, personaalse kuvandi juhtimise keskkond, sotsiaalse turunduse ja müügi keskkond ning palju muud.

Oled ainult Eestis töö tegija? Kipun ennast kordama, kui ütlen, et LinkedIn on hea professionaalsete uudiste kanal ja ka teiste ala tegijate käest õppimiseks. Tõsi, inglise keele oskus tasemel, et sul oleks mugav ja huvitav lugeda, oleks hea. Ehk tasub neid inglise keele õpinguid siiski jätkata?!

Kes EI peaks endale sinna profiili tegema?

Kui sa ei oska või ei taha mingitel põhjustel sotsiaalmeediat kasutada või sa ei tea, kuidas LinkedIni oma üldise turunduse või sotsiaalmeedia strateegiaga siduda, siis ehk on sul vara seal profiili teha. Sest kui sa profiili lood, olgu see korralik ja täielik. Porsche 911 ei ole mõtet garaažis pukkide peal hoida, ta koht on kiirteel! Poolikul LinkedIni profiilil pole mõtet, sest hästi kirjutatud profiil LinkedInis võib olla ainus vajalik turundustegu, mis sulle õigeid uksi avab ja karjääriredelist lifti teeb.
Ja kui teed, siis mis on minimaalne, mida seal teha: a la tiitel, summary ja .. ? LinkedIni enam kui viiesajast miljonist kasutajast ainult 23% on täitnud profiili piisavalt, et saada All Star profiili tugevust (profile strength), Eestis on piisavalt täidetud profiilide protsent alla 17%. Nõrgemad profiilid on LinkedIn’i algoritmide jaoks põhimõtteliselt nähtamatud.

Näide LinkedIn profiili esimesest osast.

 

Hästi kirjutatud profiil LinkedInis võib olla ainus vajalik turundustegu, mis sulle õigeid uksi avab ja karjääriredelist lifti teeb. – Tõnis Mutt

 

LinkedIni otsingualgoritmid hakkavad sind nägema juhul, kui sa oled ära täitnud kohustuslikud 7 profiili osa:

  1. Haridus – Education
  2. Amet – Position
  3. Oskused (5 või enam) – 5+ Skills
  4. Asukoht – Location
  5. Tegevusvaldkond – Industry
  6. Foto – Photo
  7. Kokkuvõte – Summary

Nimetatud 7 välja on miinimum, mis teeb su profiili otsisõnade järgi leitavaks. Teisisõnu, nende väljade täitmisega said sa põhivarustusega profiili, lisavarustus tuleb sinna veel lisada, et profiil su jaoks töötaks.

Kas eesti keeles on ka OK LinkedIn profiili teha?

Eestist on LinkedIni kasutajakontosid suurusjärgus 140 tuhat. Kui arvestada, et neist alla 17% on oma profiili All Star staatuseni ära täitnud, siis see tähendab all 24 tuhande aktiivse kasutaja. Inglisekeelne kasutajate arv on 500 miljonit, millest umbes veerand on aktiivsed. Ja kui paljud muukeelsed kasutajad suhtlevad inglise keeles, siis eesti keeles suhtlejaid on suhteliselt vähe. Oma sotsiaalse nähtavuse huvides võiksid sa oma profiili inglise keeles teha.
Kui sa tahad eesti keeles suhelda, siis praegu veel ei ole LinkedIn sinu kanal. Eesti oma värbamisportaalid on eestikeelsetele tööotsijatele suuremaks abiks kui LinkedIn. Teisalt kuulen ma personaliotsijate käest, et nad on hakanud LinkedIni üha rohkem kasutama ja nad ootavad ka tööotsijate LinkedIni kasutamise intensiivistumist.

Muideks, Tõnis avaldas hiljuti LinkedIni-teemalise e-koolituse, seal on loetletud ajendid põhjalikumalt lahti seletatud. Koolituse juurde pääsed siit