• et

Vabasta oma äri ja elu liigsest sodist ja segavatest teguritest

Tunnistan üles, ma olen koguja-tüüpi inimene. Mulle meeldib alles hoida vanu ajakirju, arhiveerida dokumente ja hoida browseris avatuna 20+ (okei, 30+) tabi. Ma tean, et see kõik ummistab, kuid “ajapuudusel” ei suuda ma kõikidega kohe tegeleda, olen “huvitatud nii paljudest asjadest”, et ma ei saa ju jätta X artikleid lugemata ning “kunagi ei tea, kui seda vaja läheb” on minu jaoks oluline uskumus. Paraku, mida aeg edasi, olen avastanud, et loon järjest uusi dokumente ja lingikogumikke, salvestan kirju ja ausalt öelda pahna, mida mitte kunagi ei kasuta. See aga tekitab veel tugevama tunde, et mul pole aega ja kogu aeg täituv kõvakettamaht, täitunud Dropbox annab märku, et ka ruumi pole ja peaks mõtlema lisaruumile.
Kõike seda saaks aga vältida, kui aeg-ajalt teha korrak´lik korrastustöö, kus ebavajalik kustutada, muuta oma ajakasutusharjumusi ning otsustada, mis siis on nii tähtis, et seda salvestada. Võtsingi selle ette, et enne kui oma uut aastat planeerima hakkan, oleks “vana” piisavalt puhas, et uus saaks olla tugevale alusele, selgusele ja puhtusele loodud. Kui see on ka sulle oluline, siis ehk saad järgmistest soovitustest oma elu ja töö “declutter”-imiseks (pahnast vabastamiseks?) soovitusi. Olen siia lisanud väga erinevaid praktikaid, mida oma elus praktiseerin, et saaksid valida endale sobiva.

PS: Nagu iga väljakutsega, anna endale aega, alusta pigem väikselt ja ole järjepidev! Kui vajad abi oma elu tasakaalu planeerimises ja puhastustöös, tule, räägime!

E-mailid ja digitaalne jalajälg

  1. Vaata üle oma mailbox(id) ja kustuta ebaolulised kirjad. Kui on kustutamata mõttetuid kirju või kirju, mida sa ilmselt enam ei vaja, lihtsalt kustuta ära. Avastasin, et minu era ja töökontol on aastatetaguseid sadu ja sadu kirju. Kui mõned on olulise väärtusega ja sisaldavad olulist infot, siis palju neist on lihtsalt edasi-tagasi arutelukirjad, pakkumised, ebaolulised suhtlused. Nii otsustasin 2016. aastani kõik kirjad, va mõned üksikud, lihtsalt ära kustuta. NB! Kustuta kirjad ka prügikastist ära. Vaata, kas sinu teenusepakkuja või Google teeb seda ja taga, et oleksid täiesti kustutatud, nii tekitad palju vaba ruumi juurde. Sama võid teha piltide, dokumentidega, mis näiteks Google Drive-is on (kui kasutad midagi muud, siis vaata sealt üle).
  2. Lahku uudiskirjadest, kuhu oled reganud, aga mida juba aasta aega pole lugenud. Nii ei tule sulle rämpsu.
  3. Vaata üle oma avalikud sotsiaalmeedia kontod. Vaata üle oma kontaktid, postitused ja pildid-videod. Kustuta ja „unfriendi“ need, kellega ei suhtle. Tee ka uued reeglid “sõprade” vastuvõtmiseks, oma postituste tegemiseks ja vaata üle privaatsusseadistused.

Iga asi oma kohal. Ja just nii palju asju, kui vaja!

Muuda oma harjumusi ja harjuta distsipliini

  1. Loobu netist telefonis. Jah, see on võimalik! Kuna otsustasin selle aasta novembris võtta vastu ühe väljakutse, mis nõuab palju süvenemisaega, otsustasin oma mobiilsest netist loobuda (kodus netti ei ole, ja süvenemistöö teen just seal). Olen üks neist, kes ei suuda peatada scrollimist ja teadsin, et parim minu jaoks on netist loobumine. Olen seda poolteist kuud teinud ja tulemused on fantastilised. Kuigi tööalaselt siiski pean sotsiaalmeediat kasutama ja meilidele vastama, on tekkinud mulle tervislik rütm, asjad on paremini planeeritud ja aega on puhkamiseks ja mängimiseks ning tõesti oma süvenemist vajavate tööde jaoks. Seega tuleb tunda iseend ja teha endale harjumuste muutmine kergeks.
  2. Kindel aeg kindla asja jaoks. See on oma aja korrastamise ja kohaloleku üks olulisemaid harjutusi. Mäletan aastaid tagasi, kui tahtsin suurema oma aja pühendada kirjutamisele (ja oli ka parasjagu aasta lõpp), siis selle asemel et luua uusaasta lubadus “uuel aastal kirjutan 2h päevas kohe hommikul” võtsin kätte ja hakkasin kohe, iga varahommik, enne kõike muud, 15 minutit kirjutama. See 15 minutit kasvas tunniks, siis kaheks ja uue aasta alguseks oli harjumus tekitatud ja ma ei pidanud suurelist lubadust tegema. Kindla aja määramine aitab ka esmalt ära teha asjad, mis on suurima tähtsusega ja ärilises mõttes ka tulusaimad. Kirjutasin sellest hiljuti, kuidas juhtida oma aega nii, et eesmärgid oleks täidetud. Prioriteetide teadmine ja selge fookus on olulisemaid aja ja oma elu korrastamise tööriistu!
  3. Hommikuvõimlemine ja diafragma hingamine. Kiiretel aegadel on kerge unustada enda eest füüsiliselt hoolt kanda. Selleks, et siis, kui pikka trenni ei jõua teha, oleks kehale siiski tähelepanu pööratud, alustasin lihtsa hommikuvõimlemisega, mis sisaldab 5-t harjutust, mis ergutavad ja annavad toonust. Lisaks teen ka 3-minutilise diafragma hingamise, mis teeb erksusega imesid! Leia endale sobiv kava ja viis oma tervist hoda.
  4. Kui on kogunenud erinevaid checkliste, memosid, ideede lehti, siis vaata üle, koonda nad kuhugi ühte dokumenti või otsusta, et see oli hea mõte, aga ma ei tee sellega midagi. Ja viska see postit ära. Või loo hea süsteem – osta märkmik või alusta ÜKS dokument, kus on „IDEED“, „ÄRIIDEED“, „….“. Nii on esiteks muretu, et sul ei ole ühte kohta, kuhu häid ideid panna, ei pea kulutama aega mütlemisele, kuhu ma need ideed panen ja ei pea ka muretsema, et idee ära ununeb.
  5. Ära osta raamatuid, kui vanad pole läbi loetud. Mulle väga meeldivad raamatud. Meeldib ka lihtsalt neid osta. Eelmine aasta aga otsustasin, et keskendun rohkem olemasolevate raamatute läbilugemisele kui uute ostmisele. See on väga raske, sest uusi häid raamatuid tuleb kogu aeg juurde. Praegugi on mu nimekirjas ca 10 raamatut, mida tean, et soovin osta, kuid olen lubanud endale, et enne ei osta, kui sama palju olen vahepeal läbi lugenud. Kusjuures väga hea tunne on näha, kuidas “loetud” raamatute arv kasvab ja raamaturiiulites on ruumi. Soovitan ka mitte-nii-väga olulised raamatud ka raamatukogust laenutada.
  6. Järjepidev andmete korrashoidmine oma oskuste kohta. Üks oma professionaalse tegevuse korrastuse võimalus on ka mõistmine, MIDA sa teinud oled ja mida saavutanud. Tegutsemise käigus tihti unustame võtta seda hetke. Üks parim viis iseenda aasta kokkuvõtmiseks on CV põhjalik koostamine. See on hea enesekindluse allikas, sest näitab faktiliselt, mida sa saavutanud oled ja annab sulle võimaluse uusi plaane teha. Pool segadusest oma karjäärivalikute tegemisel, selge persoonibrändi kujundamisel ja eneseturunduses võib panna iseenda mittetundmise arvele. Ütlen seda puhtalt oma 10-aastase kogemuse pealt.
  7. Pane kirja oma ettevõtte, teenuse või toote kronoloogia: millal mida mis tulemusega tehtud said. Eriti kui oled mikroettevõtja või vabakutseline: tihti jätame need kaardistused tegemata ja ei näe, kui suuri samme oma töös oleme astunud ja kui palju arenenud. Loe kokku oma blogipostitused, sinust tehtud artiklid, avalikud esinemised ja osalejad. Võta see harjumuseks.

Vaimne puhastus

Vaimne tervis, töö-eraelu tasakaal on nii olulised teemad, et ma ei saa sellest mitte rääkida.

  1. Alusta kohaloleku-treenimisega. Mindfulness ehk kohalolek on kasvav trend. Selle sisu on väga oluline: olla kohal, panna tähele seda, mis toimub siin ja praegu, suuta reguleerida oma emotsioone, teadlikut valida oma fookust annab võimaluse olla hinges rahulikum ja nii ka toime tulla raskustega, mis veel enam: raskused ei ole enam nii rasked. Sportlaste ja ka juhtide vaimse treeningu osaks on mul tihti puhkuse planeerimine ja lühikeste meditatsiooni-laadsete praktikate juurutamine. Võta nädal, kus otsustad iga päev vähemalt 10 minutit mediteerida. Iga päev leia 10-60 minutit ainult iseendaga olemiseks ja kasvõi küünlaleegi vaatamiseks, keskendudes hingamisele või leegi värelemisele. Kui mõtteid ei saa peatada, mõtiskle, kuhu oled jõudnud, mida seni tehtust tahad jätkata ja millest loobuda. Kuula tõeliselt oma keha ja mida ta ütleb, et sa peaks tegema. Sinus on vastused olemas.
  2. Sisekõne tähelepanek. Nädala jooksul pane tähele ooma mõtteid: millised negatiivsed mõtted sind kummitavad, mida ütled endale halba, kurjustavat, kritiseeriivat? Miks? Kirjuta kõik need üles. Jäta ruumi, et nädala lõpus kirjutada nad ümber positiivseks või teha otsus, et kuidas negatiivsed asjad kasulikuks pöörad või mil viisil saad neist loobuda. Eesmärk on puhastada end ka negatiivsetest mõtetest ja teha ruumi headele.
  3. Puhasta oma pea tegemata otsustest. Millised otsused vajavad tegemist? Mis veel su peas oma aega ootavad, kus pead tegema valikuid, aga ei suuda? Otsused ja tegevused, mida kogu aeg lükkad edasi? Tihtipeale on see seetõttu, et sa ei ole asju korralikult selgeks mõelnud ja seda paberile pannud. Vahepeal muidugi on vaja aega selleks. Aga et aega kiirendada, pane oma küsimus koos valikutega kirja. Kirja panemine on siin oluline osa, et tuua valikud nähtavale. Kui küsimus valikutega on paberil, võtta aeg olla selle küsimusega tõsiselt silmitsi ning otsusta ära. Tee sammuke, katseta. Sa saad vajadusel ümber otsustada (enamus asju vähemalt saab).

Korrastatud ja selge fookusega elu loob aega ja ruumi selle nautimiseks

 

Millised asjad sul vaja prügikasti panna? On vaja teha korrastustööd oma mõtetes, riiulites või arvutifailides? Millised otsused, valikud, paberid ja kogutud mälestused on oma väärtuse kaotanud ja tuleks teha ruum uutele? Tee väike puhastustöö, et uue aasta planeerimine algaks mõnusast, raske pagasita kohast. Julgustan alustama korrastustööga nii oma eraelus kui tööelus ja siis alles alustama uute eesmärkide seadmist, prioriteetide üle otsustamist ja strateegiate loomist.

Jälgi ikka persoonibrändi portaali, et saada julgustust ja juhendeid või tule konsultatsioonile, et saada tuge selguse loomisel, uute harjumuste kujundamisel ning eesmärgipärase ja nauditava elu loomisel.