Persoonibrändi kujundamine sotsiaalmeedia abil – näpunäited ettevõtjalt

Persoonibrändi näpunäited ettevõtjalt

Mis on ja kuidas kujundada persoonibrändi, selle kohta on palju postitusi, raamatuid ja videosid persoonibrändi konsultantidelt. Minu jaoks huvitavamad ja sisukamad on raamatud ja lood, kus ettevõtja, eraisik, keegi, kes on leidnud oma valdkonna(d) ja seal teinud katsetusi, kukkunud läbi, õnnestunud ja näeb läbi selle valguse persoonibrändi kujunemise rolli oma karjääri kujundamisel, ettevõtte ja valdkonna kujundamisel ja miks mitte kuulsuse saavutamisel. Nii on ka Gary Vaynerchukiga.

Kes on Gary Vaynerchuk?

Juba aastaid tagasi kuulsin mehest, kes võitis populaarsust läbi Youtube klippide erinevaid veine tutvustades. Nüüd jõudsin selleni, et otsisin üles Gary Vaynerchuki ja tema Wine Library TV – 2006. aastal alguse saanud veine tutvustav saade Youtube’is, mille algatas ja mille saatejuhiks on Vaynerchuk ise. Tänaseks on saateid olnud 1000 ja sellega lanseeris ta uue võimaluse veiniarmastajatele, loomulikult app-i. 1000 saadet. Mis veel võiks olla parim näide brändi järjepidevusest?

Vaynerchuki lugu algab tema vanemate immigreerumisest Ameerikasse. Juba varakult hakkas ta tegelema küll limonaadi ja pesaballikaartide müügiga, isa kõrval töötas ta teismelisena alkoholipoes, kust tuli ka veinivaldkond.

Tema üks huvitav ja oluline avastus oli, et veinijoojatele meeldis kuulata soovitusi, proovida midagi, mida nad polnud varem proovinud. Sellest ideest tuld saanud ja olles sõpradelt kuulnud uue ja huvitava asja – Interneti – kohta (ajad olid 1990ndate lõpus teised …), hakkas Gary kahte asja kokku panema. See päädis Wine Library TV-ga ja tema suure sotsiaalmeedia armastusega. Praegu on Gary jõudnud veinimaailmast sotsiaalmeedia eestkõnelejaks, esinejaks, raamatute autoriks ja meheks, kellele meeldib ettevõtteid alustada ja arendada. Viimane, ettevõtete arendamine ja inspireerimine, on tema sõnul tema DNA-s.
Mis on sinu DNA? Sa võid teenida (keskmist palka) tehes midagi, mida sa armastad või vihkad. Palun vali armastus!

“Crush it! Why now is the time to cash in your passion”

Gary Vaynerchuki raamat “Crush it!” räägib tema teest sotsiaalmeediani ja kuidas ta kasutas sotsiaalmeediat oma ettevõtte kasvatamiseks ning oma persoonibrändi kujundamiseks. Ka see raamat veenab, et “sa võid saada kõike, mida tahad”. Eriti maailmas, kus sotsiaalmeedia võib viia sinu sõnumi oluliselt rohkematele, kui varem. Nö “word of mouth on steroids”. Gary rõhutab, et igaüks peaks leidma omale sobiva viisi persoonibrändi esitlemiseks läbi sotsiaalmeedia, viisi, mis on sulle loomulik ja tooks isikupära kõige rohkem välja. Näiteks ei suuda Gary ise plogipostitusi kirjutada, samas sobib talle hästi videoblogimine. Ta leiab, et igaüks peaks jääma just oma stiili parimale väljundile. Seda sel põhjusel, et see on kõige autentsem. Kui aga näiteks keegi teine sinu eest postitusi kirjutab, siis on suur tõenäosus, et lugejad saavad aru ja tunnetavad, et see pole tõleine sina. Tulemus? Sinu brändi jälgijad pettuvad ja kaovad. Nii keeldus ta ka variandist, et keegi teine kirjutab tema blogipostitused. Väidetavalt vastab ta siiani isiklikult oma e-kirjadele, teiste säutsudele, jne.
Huvitav ja kvaliteetne sisu on võtmeks

Püüan mitte kogu raamatut ümber jutustada, et sul oleks midagi endale sealt leida. Küll soovin keskenduda ühele minu arvates olulisimale teemale. Sisu. Gary leiab, et kui leiad oma kire ja töötad selle kallal, on sul võimalus luua suurel hulgal head sisu (ja levitad seda just sulle sobivates sotsiaalmeedia kanalites). Läbi selle saad “kergesti” oma lemmikvaldkonnast teha oma töö, nišši. Töö, mis sulle meeldib ja mis paneb sind rõõmuga hommikul ärkama. Ehk siis:

o teema, mille vastu tunned suurt huvi,

o teema, mida tunned (paremini kui keegi teine),

o hea sisu loomine,

o esitledes sisu autentselt, iseenda stiilis,

o raske töö,

o sotsiaalmeedia kanalite kasutamine.

= sinu persoonbrändil põhinev nišši ja eduka tegevusvaldkonna loomine, millel on potentsiaali muutuda sissetulekuallikaks. Ülalmainitud on raamatus väljatulevad põhilised punktid, mis aitavad igalühel saavutada edu. Olgu su huviks vihmaussid, muusika, ettevõtete loomine või veinid. Kõige selle juures tuleks arvestada, et:
Kvaliteet on oluline filter. Koor alati tõuseb pinnale, mu sõbrad, ükskõik kui palju kohvi sa kallad.

Sa pead olema sina ise Minu jaoks oli huvitav viis, kuidas ta rääkis autentsusest. Gary Vaynerchuk rõhutas, et sa pead olema sina ise, järgima oma stiili, isegi siis, kui kaotad sellega teatud osa potentsiaalsetest klientidest (nt ta teab, et osa inimesi ei kannata tema aeg-ajalt ebaviisakat keelekasutust. Siiski otsustas ta jääda enda juurde, kuna tsenseerimine oleks muutnud tema isikubrändil põhineva veinisaate ebasiiraks, mis oleks tähendanud veel rohkemate vaatajate kaotamist). Kui üldiselt öeldakse, et Internet lubab sul olla kes sa soovid olla, siis Gary ütleb, et Internet lubab sul olla 100% sina ise. Näiliselt väike, aga oluline nüansivahe: sa ei pea olema see, keda sinust oodatakse, tegema nii, kuidas tavaliselt tehakse, vaid olema see, kes sa tegelikult oled. Vaid nii tegutsedes, oma kirge eksponeerides, jäädes enda juurde, saab luua autentset persoonibrändi. Selle omakorda tunnetavad ära kliendid ja nii saad ka oma esimesed järgijad.

Autentne SINA, see on ainuke asi, mis garanteerib sinu eristumise teistest, samuti neist, kes tegutsevad sinuga sarnases valdkonnas. Mida veel paljud ei mõista on, et tänases ettevõtluses peab sinu ettevõtte bränd ja sinu bränd olema üks ja seesama.

Veinimaailmas tegutsedes on Gary enda tutvustuslauseks “I am the wine guy who tells it like it is in plain English”. Tema videosid vaadates saab suhteliselt ruttu aru, mis on tema stiil. Ta tundis, et inimesed janunesid info järgi, millest nad saaksid aru, mis oleks huvitav ja lõbus. Samas ta nendib, et kui tema jutt poleks tõsiseltvõetav ja kvaliteetne ning tema stiil autentne, siis mitte keegi ei jälgiks teda. Usalda oma maitset – kuna sinu bränd on unikaalne, siis tuleb usaldada oma maitset. Kõik eripärad, kogemused ja eelistused, mis on sind kujundanud, on just need asjad, mis loovad sinu unikaalsuse ja on põhjuseks, mis teevad sind huvitavaks. Autentseks esitluseks tuleb ennast ja oma maitset usaldada, selle eest seista, võttes loomulikult arvesse, et teistel võib olla teine arvamus.

Persoonibrändi kujunemine sotsiaalmeedias

Vaynerchuk rõhutab, et kuigi ta kasutas sotsiaalmeediat oma ettevõtte sõnumi levimiseks, on aluseks ikkagi tema ettevõte ja selle kvaliteet. Sotsiaalmeedia ainult saab kiirendada olemasolevat ettevõtet, teha olemasolevat brändi nähtavamaks. Pidades seda silmas, lähme edasi persoonibrändi sotsiaalmeedias kujundamise teemaga.

Oma persoonibrändi arendamine on kui igal tegutsemise hetkel oma CV elamine ja hingamine, ütleb Vaynerchuk. Milline oli sinu viimane säuts, Facebooki staatuse uuendus? Blogipostitus? See on sinu CV täna. Läbi selliste tegevuse saad maailmale jagada oma ideid, seisukohti, just neid asju, mis teevad sind unikaalseks. Olen Vaynerchukiga nõus, et sinu sotsiaalmeedia tegevus on oluline ja seda tuleb jälgida, samuti, et seda saab edukalt kasutada eneseturunduseks.

Nüüd aga tuleb olla väga tähelepanelik. Tähelepanelik, et sa esitled seda, kes sa oled ja mitte seda, mis sa arvad, et peaks esitlema. See on juba pikem ja filosoofilisem teema, mis käib paratamatult kaasa persoonibrändi, identiteedi, ideaalse mina otsimise ja enesemüügi balanseerimises. Teadlikkus oma tegevusest ja endast on siinkohal oluline. Ja mõõdukus esitluses.

Minnes tagasi Crush it! raamatu juurde, Vaynerchuk lisab, et oma postitustes ja sotsiaalmeedia sõnumites tuleb jagada nii oma ekspertvaldkonna teemasid, aga ka isiklikke eelistusi ja mõtteid. Selle eesmärk on luua võimaliku partneri, tööandja, kliendiga side emotsionaalsel tasandil, võimaldades lugejal end sinuga samastada. Kui valik (töövõtja, teenusepakkuja) on kaks ühe kvalifikatsioonitasemega inimese vahel, siis valitakse see, kellega on rohkem sarnasusi (näiteks sama spordiala, nagu Vaynerchuk välja toob).

Kuna sotsiaalmeediamaastik muutub väga kiirelt ja raamat Crush it! on kirjutatud 2009. aastal, siis osad Gary soovitatud sotsiaalmeediakanalid ei ole enam tegutsemas ja osad ei ole enam nii unikaalsed, kui tollal, kui Vaynerchuk alustas. Sealhulgas Facebook, Twitter, Flickr, Youtube, WordPressi ja Tumblr, mis on Vaynerchuki esimesed sotsiaalmeedia kanalid, mida igal ettevõtjal soovitab katsetada. Olulisem on ehk pidada silmas seda, mis on sinu stiil (video, tekst, pilt), sinu toode või teenus, kes ja kus sinu kliendid on ning mil viisil infot vajavad.

Leia oma brändi DNA

Julgen Gary Vaynerchuki raamatut “Crush it!” soovitada. See on hea näide ettevõtjast, kes läbi iseenda oskuste rakendamise, järjepideva töö, uute võimaluste leidmise ja oma isikliku stiili kasutamise lõi nii enda persoonibrändi kui värskendas olemasolevat nišši unikaalse suunaga, muutes oma ettevõtte brändi edukaks. Võib julgelt väita, et Gary Vaynerchuki bränd ja tema ettevõtte bränd on võrdusmärgiga. Saab olema huvitav, kuidas ta loob enda kui ettevõtete algataja ja arendaja brändi olemasoleva veiniblogija brändi kõrvale.

Jäta oma kommentaar