Paid tüdrukud äris edu ei saavuta. 5 käitumismalli murdjat naistele.

paid-tudrukud-aris-edu-ei-saavutaKui juba mitu korda kuulen vestluse käigus, et “aga see raamat ütleb, et …”, “tead, seal raamatus ta just soovitab”, jne, siis ilmselt on midagi selles raamatus, millest õppida. Kuulsin mitmest grupist ja ühelt healt sõbrannalt, kelle arvamust hindan, et Lois P. Frankeli “Nice girls don’t get corner office” on raamat, mida peaks lugema. Olles ise skeptiline kõikide raamatute ja mõtteviiside suhtes, kus naistele on eraldi tähelepanu pööratud (nagu ka meedias, miks on NAISjuht ja juht, NAISpoliitik ja poliitik), sest juhtimis- ja ettevõtlusmaailmas tunnen ma ise end võrdväärsena, siis tundus ka raamat minu jaoks ebaolulisena. Aga, kuna kogemata raamatukogus jäi see raamat eestikeelsena silme ette, siis võtsin koju kaasa.

Kas see raamat on sulle?

Minu eelarvamus, et see raamat EI ole mulle, vastas peaaegu et tõele – kohe raamatu alguses palub autor teha testi, mille panen siia alla. Minu testi tulemuseks oli “Sa võiksid ise raamatu kirjutada”. Küsimused, millele vasta jah või ei:

• Enamik inimesi peab mind professionaalseks.
• Mind peetakse usaldusväärseks.
• Kõik teavad, et ma suudan end kehtestada.
• Mulle on öeldud, et ma suudan end kehtestada.
• Kui ma sõna võtan, saavad teised kohe aru, et olen intelligentne.
• Mulle meeldib otsekohesus.
• Teiste meelest on mul hästiartikuleeritud kõnemaneer.
• Ma oskan töömaailmas laveerida.
• Enesekindlus on mulle väga omane.
• Mu teod annavad tunnistust suutlikkusest endale reklaami teha.

Kui te leiate, et kõik need kümme fraasi käivad teie kohta, on teil aeg ise üs raamat kirjutada. Ent kui vaid null kuni seitse ütlust teie kohta käis, on see raamat nagu rusikas silmaauku.

Siiski, tehes ka teise raamatus esitatud testi enesehinnanguks, leidsin mõned nõrgad kohad ka enda käitumises ja mõtlemises, mis võivad enda turundamises ja ettevõtluses edu saavutamises takistusi luua. Keskendusin seega raamatu lugemisel vaid konkreetsetele teemadele, et saada nippe oma professionaalse käitumise ja kommunikatsiooni veel selgemaks muutmiseks, et soovitud äriliste tulemisteni jõuda. Julgen raamatut soovitada, sest nipid on mõnusalt väikesteks “ampsudeks” jagatud ja mõtlemist ja äratundmisrõõmu meie [paraku jah, naiste] käitumismustrite kohta on kindlasti kõigil. Panen siia postitusse 5 soovitust, mis minu jaos tundusid olulised igalühel tähele panna.

Põhimõtted, mida jälgida oma karjääri elluviimises ja professionaalses kommunikatsioonis

1. Töörabamine

Kas ikka peab kogu aeg nina veriseks tööd rabama? Kui efektiivne see tegelikult on? Minu arust mitte eriti, sest kui sa kuskilt midagi võtad, siis kuskilt jääb puudu. Tihti suur töörabamine viib aga suure väsimuseni, ebaefektiivse tööni, läbimõtlematu tegutsemine aga viib ummikseisu – järsku ollakse kuskil “sihtkohas”, mida ei plaanitud. Nii jõutaksegi lõpuks minu juurde juhtimisalasele nõustamisele soovide ja küsimustega: “ma ei taha rabada, soovin teha tähenduslikku tööd,” “kuidas teha efektiivselt tööd?”, “ma soovin tööd, kus jääb ka eraelule aega” (loe eraelu ja tööelu tasakaalustamise kohta) või elustiili leidmiseks, et “oma aega saaksin ise planeerida”. Kaks Frankeli soovitust:

– „Raisake“ pisut aega. Kui te vähemalt 5 % oma päevast sidemete loomisele ei pühenda, on midagi valesti
– Määratlege oma tööaeg ja pidage sellest kinni. Meenutage Parkinsoni seadust, mille kohaselt töö kohandub vastavaks käesolevale ajale. Mõnikord on ületunnitöö tegemine vajalik, kuid kui te alatasa kontroist viimasene lahkute, on midagi valesti.

2. Oma klientide vajaduste mittemõistmine

Kliendid (ka sinu tööandja, koostööpartnerid ja kolleegid on sinu “kliendid”) on sinu sihtgrupp, kelle vajadusi on oluline mõista. Just nemad aitavad sul oma eesmärke ja potentsiaali rakendada ning raha teenida. Kliendi tundmine tagab, et pakud läbimõeldud ja kahepoolselt vajalikku teenust.

– Muretsega pigem selle pärast, et teha õiget asja, mitte asjade õigesti tegemise pärast. Kui kõik kogutud andmed annavad mõista, et te peaksite meelt muutma, pole ümbermõtlemine sugugi nõrkuse märk.

3. Enne otsuse tegemist teiste arvamuse küsimine

Tean, et teiste arvamuse küsimine võib sinu arvates tunduda kui meeldiv olemine, kaasamine ja muud pehmed ja olulised väärtused. Ka mina olen ja siiamaani teen seda tihti. Oluline on aga mõista, kunas see on vajalik ja kunas see muutub takistuseks. Kindlasti tuleb küsida ekspertarvamust, kui endal kompetents puudub – selleks olen ka mina olemas ettevõtjatele ja juhtidele – kuid oma piire ja ekspertiisi tuleb ka tajuda ning mõista, kus küsimine muutub sõltuvuseks teiste arvamusest. Just selle pärast olen ka oma teenused üles ehitanud nii, et ettevõtjad ja juhid oleksid peale minu teenust VABAD ise tegutsema ja otsuseid vastu võtma oma kuvandi kujundamisel ja elementaarsetes turundustegevustes.

– Riskeerige rohkem ja ärge küsige enne iga liigutust oma ülemuselt nõu. Alustage sellest, et hakate väiksemaid, ebaolulisemaid otsuseid oma peaga langetama.
– Küsige endalt, mida teil iseseisva käitumisega kaotada on. Katsuge leida sisemine mehhanism enda tegevuse ja heakskiidu vahel. Kui te selle leidnud olete, suudate seda ka muuta.
Vajadus meeldida, või vastupidi selle puudumine, küsimuste esitamata jätmine, et mitte tunda rumalana. Mehelik käitumine, ainult puhta tõe rääkimine. Ülemäärane isikliku info jagamine. Raha tähtsuse eiramine

4. Täiuslikkuse poole püüdlemine

Minu lemmik 🙂 Väga paljud minu coachingu kliendid viitavad asjadega viitamise ja otsuste mitte-vastuvõtmise korral, et “ma olen perfektsionist a soovin, et kõik oleks maksimaalselt hästi tehtud.” See on nüüd teile!

– Vähendage teadlikult aega, mida te ühe tööasja või päeva peale pühendate. Kui te teate, et teil on ettekande korrigeerimiseks aega ainult üks tund, siis teetegi selle ühe tunniga ära. Kui teil on aga lahtine graafik, sunnivad teie täiuslikkust taotlevad loomujooned teid liigselt töötama.
– Kui teie käitumine hakkab muutuma sunduslikuks või kinnisideede küüsis olevaks, peaksite kaaluma professionaalse abi otsimist. See võib olla ärevus, mis on tekkinud perfektsionismist.

5. Arvamine, et teised teavad teist rohkem.

Meil kõigil on oma arvamus. Tihti need, kes asjast midagi ei tea, omavad väga tugevat arvamust. Seega ole pigem alati skeptiline ja tunne huvi teadmiste tagamaade vastu:

– Enne kui hakkate oletama, et kellelgi teisel on õigus, uurige pisut, kas ta tunneb asja. „Miks sa seda soovitad?“ „Kuidas sa seda tead?“.

Kas tunned nendes soovitustes end ära?

Ära lase oma õpitud käitumismallidel enda edu saboteerida. Julge küsida, mida soovid!

Soovitused võetud: Lois P Frankel, PhD, “Paid tüdrukud äris edu ei saavuta. 101 takistust naiste karjääriredelil”
Inglise keeles “Nice girls don’t get the corner Office” 2004