• et

Mis kasu on persoonibrändist veebiettevõtjatele, e-poe omanikele?

Nõuanded brändi kujundamiseks veebiettevõtjale, e-poe omanikule, digiturundajale, digitaalsele nomaadile, blogijale.

Mis kasu on persoonibrändist veebiettevõtjatele, e-poe omanikele?

Mis kasu on persoonibrändist veebiettevõtjatele, e-poe omanikele?

Hiljuti palus Geenius.ee/Veebimajutus.ee kirjutada veidi sellest, kuidas persoonibrändi kujundamie aitab väikseid veebiettevõtjaid, e-poodnikke ja üldse veebis tegutsevaid ettevõtjaid. All leiad geenius.ee-s 2017. aasta detsembris ilmunud artikli tervikuna.

1) Mis on persoonibränd?

Persoonibränd on mõtteviis ja tööriist oma elu ja ka äri kujundamiseks, kus keskmes sinu kirg ja sinu kompetents, mille vormid endale sobivaks elu- ja tööstiiliks. Kui tead juba vastust küsimusele: mida ma tegelikult teha tahan? Saad kasutada persoonibrändi kujundamiseks ja enda pakutava oskuse/teenuse tuntuks tegemiseks turundust. Olgu tegemist palgatöö või ettevõtlusega (või mõlemaga), (enese)turundus aitab sul oma kompetentsi nähtavale tuua ja jõuda nendeni, kes on valmis selle eest just sinule maksma.

Persoonibrändi teadlikus kujundamises on oluline leida see, mis sind teistest eristab (ja usu mind – sul on see juba olemas!) ning millega silma paista. Brändimine tähendabki läbi nende ja oma töö (teenuse/toote) usalduse loomist. Usaldus on aga tänapäeval kõige tähtsam. Unusta sajad CV-d ja tühjad külmad kõned klientide leidmiseks ning tunne, et pead end müüma ja tegema asju, mis sulle ei meeldi. Kui teed oma tööd hästi, sinu tootele on turg (või lood selle), siis on ainult nähtavuse küsimus, et tagada sulle püsiv tulu sissevool ja rahulolu oma tegevusest. Ja seda pikaajaline persoonibrändi kujundamine aitabki saavutada.

2) Kellel seda tarvis läheb?

Sul on juba bränd olemas – mõtle, millega sinu poole pöördutakse, mis teemades just sind soovitatakse? Mida sinu kohta kolleegid ütlevad ja veebis leida on? Küsimus on pigem, et kellele strateegiline bränding vajalik on. Seda on vaja neile, kes soovivad rohkemat. Kas teadlikumalt tegutsedes tagada oma teenusele suurem turuosa, kui soovid oma potentsiaali tööalaselt rakendada, kuid ei tea, kuidas, kui sul on vaja sportlasena enda selja taha erinevaid koostööpartnereid, kui juhina on sul vaja tagada staatus oma valdkonnas või eksperdina kõneisiku roll ühiskonnas. Aga ka kunstnikuna ja väikeettevõtjana võita uute klientide tähelepanu ja läbi oma unikaalse stiili meelitada uusi fänne ja jälgijaid või kui soovid blogijana luua oma „hääl“. Tehnoloogiahuvilisel noorel on kasu persoonibrändi teadlikust kujundamisest töökoha saamisel või oma Youtube kanali unikaalsete jälgijate saamiseks, 20-aastase kogemusega konsultandil oleks kasu oma kompetentsidel põhineva ettevõtte loomisel ja klientide saamisel ning startupi või organisatsiooni juhil mõjuvõimu suurendamiseks ja läbirääkimistel investorite usalduse võitmisel.

Pea iga inimene saab läbi tugeva, ausa ja õigele sihtgrupile nähtava persoonibrändi suurendada tõenäosust, et ta saab oma soovitud töö-palga-elutingimused-nõudmised-mõju. Seega on persoonibränd pikaajalises perspektiivis väga kasulik tööriist.

3) Kuidas oleks sellest kasu näiteks väiksematel veebiettevõtjatel? (Näiteks üksi e-poodi vedav inimene)

Läbi usaldava suhte loomise. Usaldus on täna kõige keerulisem küsimus koos nähtavuse saamisega. Persoonibränd aitab seda lahendada. Eriti kui sul pole ka alustamiseks suurt kapitali, siis kui sa oled juba viimased viis aastat samas valdkonnas tegutsenud ja siis avad oma e-poe, siis on sinul palju kergem võita usaldus ja läbi usalduse panna oma jälgijad e-poest ostma. Väikese e-poe puhul on igasugune sinu isiku tundmine, sinu oskuste näitamine või sinu eripärase stiili näitamine kasulik, et võimalikke kliente endaga suhestuma panna, mida isiklikumalt räägid, seda usaldusväärsem sa oled ja seda rohkem soovitakse ka lisaks ostmisele sind edasi promoda (sest sa oled nii lahe, kompetentne, jne).

Mina näiteks käin ikka ja jälle vaatamas mõne kunstniku e-poodi. Kuna iga päev just maali endale ei osta, siis püüan panustada läbi selle, et promon tema töid veebilinki või kunstniku sotsiaalmeediapostitusi jagades.

4) Milline on persoonibrändi arendamisest ning kasutamisest saadav võimalik tulu?

Kõige esmane ja OLULISIM tulu on see, et sa saad elada oma rütmis, tehes asju, mida soovid ja saades selle eest ka väärilist finantsilist tasu. Sa saad ise määrata, kui palju sa teenid, kellega koostööd teed ja millal ja kuidas seda teed. Teadlik persoonibrändiga tegelemine tähendab, et oled ka autentne, nö truu iseendale. See võtab ka palju stressi ära vajaduses olla meelepärane ja teha kõik nii, nagu kliendid tahavad. Ära saa must valesti aru – kliendi vajadused tuleb väga olulisel määral arvesse võtta, kuid lähtuda saab siiski endast.
Persoonibrändiga tegelemine on ka pikaajaline ette planeerimine ja tänu sellele tagab ka pikaajalise usalduse ja tulu. Seega hea on see, et sa ei pea iga päev kiiret müüki tegema, sest kliendid jõuavad ise sinuni ja küsivad just seda, mis sul pakkuda on. Nii hoiad lisaks turunduseelarvele kokku ka enda ja oma töötajate ajast ja palgast. Eriti hea on see, et vähe auru läheb kliendile selgitamiseks, miks ta peaks sinult midagi ostma, mida üldse saab osta sinult ja miks see kõik nii kallis üldse on.

Seega lühidalt: otsene rahulolu enda tegemistest ja stabiilne finantsiline tulu.

Seega otsene kasu persoonibrändi kujundamisest on rahulolu enda tegemistest ja stabiilne finantsiline tulu. – Liisi Toom,
persoonibrändi konsultant, Persoonibrändi Agentuuri asutaja ja juht

5) Kas sellel on ka miinuspooli?

Persoonibrändiga tema terviklikkuses tuleb arvestada, et sinu nägu on nähtav. Sinu sõnu võetakse sinu tegevuse mõõdupuuna – ehk siis sa peadki käituma nii, nagu lubad (mis muidugi ei tohiks tegelikult raske ju olla). Kõigile ei sobi enda nägu ja nime nähtavaks teha, see võib tunduda privaatsuse piiri ületamine. Nii on kohe oluline enda jaoks paika panna, kui nähtav ja kuidas sa soovid olla.

Üks üllatav miinuspool paljudele on vastutuse võtmine. Kui oled harjunud mugavat elu elama, teistel enda elu eest otsustada laskma, siis ühel hetkel ise vastutada võib olla keeruline. Kui sina tööd ei tee, ei tule palka. Kui sa ei paku kvaliteetset teenust, kliendid lahkuvad. Kui teed midagi, mis sulle ei meeldi, ei ole sul kedagi teist peale iseenda süüdistada. Kui sa aga ise enda tegevuse eest vastutuse võtad, siis on võimalused siiski suuremad kui miinuspooled.

Miinuspooled tulevad siis, kui sinu enda tegevus pole trükimusta kannatav, on ebaeetiline. See tuleb „hea“ turundusega kiirelt välja.

Lisaks eeldab laiahaardeline persoonibrändiga tegelemine ka keskmisest paremat esinemisoskust.

6) Kuidas asjaga algust teha ning mis hetkel kaasata agentuur?

Alustada saad enda hetkeolukorra auditiga. Mis praegu näha on, kui rahul oma tegemistega oled ja kas on piisavalt kliente või õige töö? (vaata persoonibrändi auditi videot). Seejärel hakka vastama neljale põhiküsimusele, mis minu persoonibrändi mudelis on: Kes sa oled? Mida oskad? Kellele oma teenust/toodet pakud? Ja mida pead tegema nähtavuse saamiseks? Võid tutvuda täpsemalt persoonibrändi mudeliga ehk siis selle erinevate etappidega.

Agentuur tuleks kaasata hetkel, kui tunned, et fookus on paigast, puuduvad teadmised ja oskused ise oma eristumist sõnastada või sooviks on kiiremini edasi liikuda. Persoonibrändi Agentuur pakub teenust tegelikult selle kujundamise igast aspektist ja igast hetkest. Siis, kui alles mõtled oma ettevõtte loomisele või kui on vaja juhendamist fookuse hoidmiseks ja olemasolevate võimaluste maksimeerimiseks. Persoonibrändi konsultandina näen selgemini ja saan aidata kiiremini soovitud sihini jõuda.

Muide, enamasti arvatakse, et persoonibränd algab eneseturundusest. Vastupidi, see on viimane tegevus ja ka kõige lihtsamaid tegevusi.

Julgustan ka kiikama persoonibrändi ja juhtimise blogi uudistama, paljud sinu küsimused saavad juba seal vastatud.

Liisi Toom. Foto: Arp Karm

 

Liisi Toom on unikaalse persoonibrändi mudeli kujundaja ja vastava mõtteviisi juurutaja Eestis, Persoonibrändi Agentuuri asutaja, läbi mille koolitanud ja juhendanud ettevõtjaid, juhte ja eksperte fookust seadma, oma potentsiaali avastama ja rakendama ning saama väärtuslikku nähtavust läbi persoonibrändi strateegilise kujundamise ja kommunikatsioonijuhtimise.