• et
  • en

digitaalne kommunikatsioon

Digitaalse kommunikatsiooni eripärad, mida igaüks teadma peab

14 digitaalse kommunikatsiooni eripära, mida juhid, ettevõtjad ja turundajad teadma peavad

digital marketing

Allikas Ogilvy & Mather Facebook, https://www.facebook.com/ogilvy/

Ogilvy on ikka osanud hästi öelda õigeid asju. Nii ka seekord, kus ta ütleb, et pole olemas digitaalset turundust, vaid on olemas hea turundus. Olen sellega täiesti nõus. Samas, on eripärasid, mida digitaalses kommunikatsioonis, digitaalses turunduses teadma peaks, et teha head turundust.

Kommunikatsioon

Kommunikatsiooni mudeleid on loodud mitu ja järjest keerukamaid, kuid mulle meeldib siiski all pildil olev lihtne sõnumi edasiliikumise mudel (transmission model of communication, foto siit). On sõnumi edastaja koos oma eesmärgi ja sõnumiga, sõnumi vastuvõtja koos oma eelduste, teadmiste ja ootustega ning müra ning valitud kanal, siis digitaalse kommunikatsiooniga kaasneb nii mõnigi eripära, mida igaüks, kes oma sõnumit digitaalsete kanalite kaudu edastada plaanivad. Oled sa blogija, juhtimiskonslutant või sotsiaalmeedia turundaja või tavaline inimene, kes otsib Googlist infot ja omast arust ei loo ise midagi, siis alljärgnevat võiksid digitaalse kommunikatsioonist teada.

Postitus on osa minu detsembris 2017 tehtud koolituse “Digilahendused tõhusamaks kommunikatsiooniks” koolitusest, mis on tellitud Hea Kodaniku vabaühenduste digivõimekuse arendamise koolitussarja raames.

Tuntud sõnumi liikumise mudel

14 digitaalse kommunikatsiooni eripära

1. Info on kergesti kättesaadav ja seda on palju.

Ei ole asja, mida Google-ist ei leia. See aga tähendab, et pead olema esmalt oskuslik otsija ja teisalt tegema vahet kvaliteetsel infol ja infol, mis ei ole väärt midagi või on puhta vale. Viimast vaata et on rohkem kui päris autentset informatsiooni.

2. Kanaleid, mille vahel valida on rohkem, kui kunagi varem.

Olgu need sotsiaalmeediakanalid, otsingumootorid (ka youtube on muide tänaseks otsingumootor), portaalid, video, foto või tekstile keskenduvad kanalid. Enam ei ole sul ühe korportasiooni käes olevad ja juhitavad valitud kanalid, mida “kõik” vaatavad-kuulavad.

3. Sul on kerge olla esimene, kes oma sõnumi omal viisil välja ütleb.

See on suhtekorralduse esimene reegel – ole see, kes esimesena tekkinud olukorda defineerib. Nii on sul võimalik mõnest kriisiolukorrast luua koheselt oma lugu ja levitada see kiiresti suurele publikule või pidevalt uuendada oma veebilehte uudiste ja infoga ja olla nii pildil.

4. Me kõik oleme avalikud.

Isegi kui sa ise oled otsustanud end veebimaailmast eemal hoida, on üsna lihtne veebi ka juhuslikult sattuda. Olgu see juhuslik pilt, mis sinust tänaval tehti, registreering mõnele spordisündmusele, mille osalejate nimekiri automaatselt avalikuks tehakse. Nii jõuab ka valeinfo parandusi kergemini sotsiaalmeediasse ja meemide tekkimine on ülikerge (loe selle kohta, kuidas räppar Pow Wow jäi vahele valeinfo jagamisega Instagramis – nimelt postitas ta pildi, nagu oleks privaatlennukisse minemas, kui tegelikult oli tavalisel lennul).

5. Sõnum jõuab kiiresti kaugemale ja kaob kiiremini unustusehõlma.

Sinu veebi pandud sõnumil on potentsiaali jõuda ükskõik kuhu maailmas, kus internet olemas, kui teine osapool oskab seda otsida või sina seda temale turundada. Mõeldes konkreetselt toote-teenuse turundusele, siis kui on palju sarnaseid pakkujaid, on uus info kiire tulema ja sa pead olema pidevalt oma tegevusega nähtav. Selline “vajadus” on üks põhjuseid, miks on levima hakanud “fomo” fear of missing out ehk hirm, millestki (infost) ilma jäämise ees.

6. Autentsus.

Loomulikult on veebis kerge luua vale-identiteeti. Palju on võlts-kontosid, peidetud nimede jälgijaid all ning anonüümseid kommenteerijaid. Samas, kui sa midagi teed, mis kellelegi heas või halvas mõttes silma jääb, siis jõuab see kergesti veebi ning on ka veebist kontrollitav. Näiteks juhtide puhul kontrollitakse veebis tema LinkedIni profiili, kontakte, kes annaks usaldusväärsuse kinnituse. Ehk siis sinu sõnad ja tegevus peaks olema igas kohas autentne, sest on kerge kindlaks teha, kas sa oled olnud aus.

7. Influencerid kui kvaliteedi (?) garantii ja valiku suunajad.

Digitaalne maailm on võimaldanud ilma erilise finantsilise panuseta väga eri tüüpi inimestel tähelepanu keskmesse tulla. Ükskõik milliseid 2018. aasta turundusennustusi vaatad, influencerite ehk sotsiaalmeedias/veebis aktiivselt sisuloojate, blogijate, youtuberite, instagrammerite või twiitijate roll on tarbija arvamuse ja käitumise mõjutamisel tohutu. Seda seetõttu, et iga mõjutaja on leidnud oma niši, oma valdkonna, oma stiili ja sihtgrupi, keda tal on kergem kõnetada kui ühel suurel korporatsioonil. Siin ongi brändi, persoonibrändi mõju kõige paremini tuntav. Igaühel on võimalus, kuid mis mahus seda võimalust kasutataks on igaühe enda otsustada.

8. Kvaliteet tähtis, kuid järjepidevus ja huvitav sisu tähtsam.

Kui vaatad Postimeest, siis näed järjest rohkem grammatikavigu, mis on peamiselt tulnud kiirustamisest. Sisu, see, et see olemas oleks ja pidevalt uus oleks, on olulisem kui mõned komavead. Olgu, Postimehes ei ole väga hea toon, kuid informatsioon ise trumpab muu üle. Kvaliteet võib olla seotud ka näiteks video või fotode kvaliteediga – mobiiliga tehtud pildid on igati sobiva kvaliteediga sotsiaalmeedias – seda enam, et mobiilid ise on nii edasi arenenud, et peaaegu teevad ilusad pildid sinu eest ära.

9. Kommunikatsiooni tulemusi on võimalik paremini mõõta.

Suhtekorraldajad on ajasta-aega tundud muret, et paljusid suhtekorraldustegevuse tulemusi on keeruline mõõta, numbritesse panna. Lisaks muutusele minevale ajale on ka keeruline ju öelda, kas just see X mainekujunduskampaania müügile kasu tõi. Digitaalmaailmas on kõigele võimalik koodid peale panna ja pärast analüüsida, kust, kes, mida tegi. Omaette küsimus on oskuses seda analüüsi teha.

10. Maailm ühes kohas – digitaalses keskkonnas.

Alustaval ettevõtjal on esimene küsimus: “Kust leida kliente?” Offline-maailmas oma kliendi leidmiseks võib teekond olla üsna keeruline ja kauge. Digitaalses maailmas on (pea) ükskõik milline sihtgrupp õige internetiturunduse valiku kaugusel ja seda tihti odavamalt, kui tavameediat kasutades.

11. Ajakulu.

Turundus digitaalmeedias tähendab päris korralikku ajaplaneerimist ja –kulu. Eriti, kui sa seda ei oska ja kui sul puudub strateegia ja mõõdikud. Viimaste olemasolul võib aga digimeedia pakkuda väga kiireid tulusid ja hüvesid. Nii on internetiärid populaarsed asukohavabaduse fännidel, nö digitaalnomaadide seas. Interneti abil teenivate inimeste fookuses on automatiseeritud e-toodete müügid, mis võimaldavad esialgse ajapanuse abil luua päris suuri tulusid ja nii kulutada aega millelegi muule. Perele, palmi all olemisele või uute äride püstiseadmisele. Kui sinu klient aga ei ole digitaalmaailma kaudu tulev, siis võib sotsiaalmeedia haldamine lihtsalt selle pärast, et “kõigil on”, muutuda üsna aja- ja rahakulukaks.

12. Vajalikud uued oskused.

Ei ole ilmselt uudis, et kõik, mis seotud arvutitega on täna oluline pea kõigil ära õppida. Mida rohkem oskad, seda kasulikum see sulle on. Isegi kui mulle see ei meeldi, sest ma ikka veel elan veidi traditsiooniliste tavadega maailmas, pean tunnistama, et internetiturundus, programmeerimine, infootsingute efektiivsusega seonduv, kõik see on ääretult oluline omandada ja pidevalt uuendada.

13. Mis on lubatud Beyoncéle, ei ole lubatud sulle? Paindlikult paigasolevad reeglid.

Me oleme paljuski olnud piiratud reeglite ja normidega. Kui oled korporatsioon, siis see tähendab justkui automaatselt lipse, kalleid käekellasid ja selgeid reglemente. Ka kommunikatsioon väljendab seatud tavasid ja kultuuri. Samuti leiad palju reegleid, nõuandeid ja soovitusi blogimiseks, Instagrami ja Facebooki kasutamiseks “jälgijate saamiseks ja raha teenimiseks”. Kuigi sisuturundus ise on loonud popid pealkirjad nagu “10 soovitust järgijate saamiseks” ja “3 kõige olulisemat nippi, mida kasutada Facebooki turunduses”, siis digikommunikatsioonis on reeglid tegelikult veidi muutunud. Ükski organisatsioon, ettevõte, toode ja teenus ei saa lähtuda üldistest tavadest. Jah, nad võivad ja see võib tuua palju edu, kuid tõeliselt visionäärid ja teenäitajad alati murravad reegleid. Sotsiaalmeedias on sul võimalus luua midagi uut. Olgu selleks näiteks põnev identiteet, mis küll lähtub organisatsiooni väärtustest, kuid arvestab digitaalse meedia kultuuriga ja sinu sihtgrupi vajadustega rohkem, kui seda on võimalik teha traditsioonilisi kanaleid pidi. Reeglite rikkumine ja selle edu on aga kindlasti seotud sinu teenuse-toote kvaliteediga ja loodud brändiga – vaata Beyoncé Instagrami, tema ei järgi tavareegleid. See on muidugi paljuski seotud Queen B digitaalmeediast väljaspool loodud mainekapitaliga.

14. Sõnumi selgus tähtsaim kui kunagi varem.

Mida sa tahad oma veebilehega öelda? Oma blogipostitusega? Sotsiaalmeedia staatuse uuendusega? Miks sa teed, mida teed ja miks mina, kui jälgija peaksin sellest hoolima? Mis teeb sind erinevaks teistest? Palju on maailmas juba ära öeldud, kuid kui sa oled autentne, tunned oma valdkonda ja siiralt soovid oma teenuse ja tootega midagi kliendi elus paremaks teha, küll siis ka õiged sõnad tulevad. Digiturundusega tegelema hakates pane seega kindlalt paika oma isiklik strateegia ja brändilubadus. Olgu see aluseks õiges, mida sa teed.

 

Autentsus, isikupära ja kontrollitavus

Kokkuvõttena võib öelda, et need kolm sõna – autentsus, isikupära ja kontrollitavus – on minu arust digitaalmaailmas kõige tähtsamad, mida enda turunduses jälgida. Mitte sellepärast, et mitte vahele jääda, vaid seetõttu, et aus mäng, siiralt enda isiku väljendamine ongi kõige efektiivsem turundus ja enda sõnumi levitamise viis.

Sinu mõtted digitaalse kommunikatsiooni eripärade kohta?

Mis mõtteid antud eripärad sinus tekitasid, mida lisaksid ja mille võtaksid ära? Milline on sinu kogemus digitaalses kommunikatsioonis? Kas tekkis küsimusi? Jaga oma mõtteid ja saada oma küsimused liisi@persoonibrand.ee