Alusta küsimusest "Miks?". Kuidas suurepärased juhid inspireerivad kõiki tegutsema.

Alusta küsimusest “Miks?”. Kuidas suurepärased juhid inspireerivad kõiki tegutsema.

Mul on karjääris olnud mitmeid kordi, kui vaatamata sellele, et palk on hea, saan kasutada oma tipposkusi ja seda prestiižetes ja visiooniga organisatsioonides, tunnen, et olen vastu seina surutud. Midagi hakkab vastu, töö ei paku naudingut ja tasapisi hakkavad ka tulemused langema. Tulemuseks on tavaliselt töölt lahkumine või oma ettevõttega tegutsemise jooksul pikemate puhkuste võtmine. Mul on olnud võimalusi teha karjääripuhkust ja end koguda ning sujuvalt olen oma tee leidnud ja tasapisi endale taas uut tulevikku loonud.

Lugedes Simon Sineki raamatut “Start with why. How great leaders inspire everyone to take action.” (2009) sain enda jaoks aga sõnastatud selle, mis oli sisuline põhjus motivatsiooni languseks: ma olin unustanud oma „Miks?“ küsimuse vastuse – ehk siis miks ma seda kõike teen? Olin hakanud kahtlema oma soovides, mul ei lastud teatud punktist rohkem tööl areneda, uusi väljakutseid saada, või oli teema minu jaoks ammendunud. Seni, kuni otsisin oma miksi? pidin ootama. Teatud aja pärast õhk selgines ja uued ideed hakkasid tulema.

Raamat, mis on üsna lihtne lugeda, käsitleb osaliselt teada-tuntud (aga kas ka praktikasse pandud?!) tarkusi mõjutas minu möödunud aastat üsna palju. Alati, kui tekkis olukord, kus ma ei osanud valikut teha, kus situatsioon oli segane või ma ise polnud rahul, küsisin – MIKS ma seda teen? Seejärel oli oluliselt lihtsam tegutseda. Panen siia alla mõned enda jaoks raamatust saadud kolm olulisemat mõttetera ning allpool leiad ka külalisautori, ettevõtja ja minu varasema kliendi Jane Salu kokkuvõtte raamatust.

Miks alustada Miksiga?

  • Konkurents. Need, kes keskenduvad konkurentsile ja võitlusele (mitte “miksile”) hakkavad oma kliente manipuleerima. Olgu selleks soodukad, kasutades oma reklaamides hirmule, unistustele rõhumist ja rakendades muid manipulatsioonitehnikaid, et panna klient tegutsema, Nii aga satub ettevõtte nõiaringi, kus kliendi saamiseks ja hoidmiseks peab ikka ja jälle paremaid manipulatsioonitehnikaid kasutama. Kui aga lähtud oma “miks-ist” – miks see ettevõte, toode, teenus loodud on, ei pea sa taanduma manipulatsioonile. Manipulatsioon viib küll ostusooritusele, kuid mitte lojaalsusele. Ning lihtsalt selle pärast, et see toimib ja kõik teevad, ei tähenda, et manipulatsioon oles õige.
  • Kasuta oma toote või teenuse (või ettevõtte) missiooni ja toime tutvustamisel MIKS – KUIDAS – MIDA mudelit, sest vaid nii teab iga tasandi töötaja vastuseid kõikidele küsimustele. Kui alustad teistest küsimustest, siis oled alati limiteeritud oma tegevuses ning tegevusel puudub tegelik sisu ja unikaalsus. Küsi Maci arvutite fännilt, Miks ta Maci armastab? Iga teine arvuti võib ju funktsionaalsuselt pakkuda sama lahendust. Kuid kas ikka võib? Just MIKS eristab erinevaid tooteid ja teenuseid.
  • Küsi müügimehelt, mida on vaja selleks, et olla hea müügimees. Vastuseks saad, et tootesse uskumine on sellest suur osa. Mis on usul seost hea töö tegemisega? Lihtne. Kui sa usud sellesse, mida sa teed, siis sõnad ja tegevused, mis sinust välja tulevad, on autentsed. Autentne olemine ei ole edu eelduseks (kahjuks), kuid autentsus on püsiva edu eelduseks.

Järgnevalt aga juba Jane kokkuvõte ja mõtted raamatust:

Esmalt küsi „Miks“ ehk kuidas edukad inimesed ennast ja teisi tegutsema inspireerivad

Minu selle suve üheks lemmiklugemiseks sai kirjanik Simon Sineki sulest ilmunud „Esmalt küsi MIKS“, mis 2017. aastal Eesti raamatupoodide riiulile jõudis. Ingliskeelne variant ilmus 2009. aastal. See raamat on mõeldud kõigile, kes soovivad teisi edu saavutama inspireerida, kes soovivad leida kedagi, kes neid inspireeriks, ja muidugi neile, kes soovivad inspireeritud olla. Ei ole oluline, kas sa oled päevast päeva palgatööga hõivatud, plaanid alustada ettevõtlusega või oled juba ettevõtja – igal juhul saab siit väärt mõtteainet igaüks, sest äris ja elus ei loe see, mida sa teed, vaid loeb see, MIKS sa seda teed.

Eeldad, et tead? Eelarvamus kui ebapiisavale informatsioonile tuginemine.

Meil on kalduvus laskuda eelarvamustesse, mis on üks suuri takistusi. Me eeldame, et teame, kuidas asjad käivad, ja teeme järeldusi oma tänaste teadmiste põhjal.
Kuid kas asjad on ikka nii, kuis eeldad? Meie käitumist mõjutavad nii eelarvamused kui ka tajutud tõde, me langetame otsuseid, tuginedes sellele, mida arvame end teadvat. Näiteks arvati pikalt, et maailm on lapik, massiline muutus käitumises leidis aset alles siis, kui sai teatavaks pisiasi, et maailm on ümmargune. Ühe väikese lihtsa vale eelduse parandamine viis inimkonna hüppeliselt edasi. Mõtle nüüd, kas me päriselt ka teame, miks mõned ettevõtted saavad edukaks ja teised mitte, või me lihtsalt arvame end seda teadvat? Olenemata infokogumise viisist, soovime kõik teha intelligentseid ja õigeid otsuseid. Seega on äpardunud otsuste taga valele informatsioonile tuginemine.

Piits ja präänik

Turundusraamatutes kirjutatakse, kuidas oma teenust või toodet õigesti turundada, et konkurentide seast silma paista. Kuid tõsi on see, et tänapäeval leidub vähe tooteid või teenuseid, mida ei oleks võimalik peaaegu sama hinnaga, sama kvaliteediga, sama teenindusega või peaaegu samade lisanditega kellegi teise käest osta. Ja kui sul ongi pioneeri eelis, siis kaob see tõenäoliselt mõne aja pärast, sest keegi on tulnud välja millegi sarnase või veel paremaga.
Aga kui küsida inimestelt, miks nad just nende ettevõtete kliendid on, siis vastab enamik, et tänu toote või teenuse kõrgele kvaliteedile, eripärale, taskukohasele hinnale või heale teenindusele. Teisisõnu puudub enamikul ettevõtetest aimdus, miks nende kliendid on just nende kliendid, ja samuti ei tea nad, miks nende töötajad on nende töötajad?

Inimkäitumise mõjutamiseks on vaid kaks võimalikku viisi – kas inimesega manipuleerida või teda inspireerida. – Simon Sinek

Kuldne ring

Mulle meeldis selles raamatus väga kuldse ringi (ing.k. golden circle, tuleneb Golden Ration mõttest) põhimõte, mis on inspireeritud kuldlõikest – ühest lihtsast matemaatilisest nähtusest. Lühidalt öeldes aitab see aru saada, miks me midagi teeme ja kui palju rohkemat suudaksime saavutada, kui vaid tuletaksime endale meelde, et kõike peab alustama, küsides endalt „Miks?“. See selgitab, miks Apple`il on võime olla nii paljudes valdkondades novaator ja miks inimesed oma kehale Harley-Davidsoni tattoo`sid teevad.

„Kuldne ring näitab, kuidas need liidrid on suutnud inimesi tegudele inspireerida, nendega manipuleerimata“.

Kui sa tead miksi, on kergem eesmärkide poole liikuda

Kas soovid olla 90% või 10% inimeste seas? Valikuid tehes ei mõtle me just alati, miks me midagi teeme. Üle 90% inimesi teab, mida ja kuidas teha, ning vaid 10% inimesi teavad, MIKS teha. Aga kui sa teaksid alati oma miksi, on kergem eesmärkide poole liikuda. Kui sa ei alusta miksist, on suur oht läbi kukkuda. Kõik peab alguse saama miksist. Kas sa küsid endalt igal hommikul, miks sa ärkad? Selline mõtteviis kõnetas mind, sest väga raske on liikuda lõppeesmägi poole, teadmata, mis see on, kuidas sinna jõuda. Kui hommikul on raske ärgata, siis mõtle korraks lõppeesmärgist ja motivatsioon päeva alustamiseks ongi olemas, vähemalt minu puhul toimib see väga hästi. Lõppeesmärgini jõudmiseks on kahtlemata vaja ka vahepealseid eesmärke, kuid need ei ole motivatsiooni allikad.

Need, kes teavad MIKS, vajavad neid, kes teavad KUIDAS

Herbert Kelleher, Southwestern Airlines kaas-asutaja

Inimtüüpe on kogu aeg erinevate omadustega kirjeldatud, kuid kas oled ka mõelnud MIKS- ja KUIDAS- tüüpide inimeste peale? Mina ei olnud – ei sellest vaatenurgast, milline ma ise olen, ega mõelnud ka, mis tüüpi on mu pereliige, hea sõber või kolleeg. Pessimistidel on üldiselt õigus, aga optimistid on need, kes maailma muudavad. „MIKS- tüüpidel on vägi muuta majandusharude suunda ja isegi maailma, kui nad vaid teaksid KUIDAS.“ MIKS- tüübid on visionäärid ja neil on üliaktiivne kujutlusvõime, nad on pigem optimistid – nad arvavad, et kõik, mis nad ette suudavad kujutada, on võimalik ellu viia. KUIDAS- tüübid on jällegi rohkem kahe jalaga maa peal, nad on realistid ja neil on selgem ettekujutus praktilisest poolest. Kokkuvõttes pole üks teisest parem, kumbki näeb ja kogeb maailma erineval viisil. MIKS- tüüpi on Gates, ka vennad Wrightid ja Steave Jobs, Herb Kelleher. Aga nad ei saavutanud edu üksi, sest nad lihtsalt ei suutnud – nad vajasid neid inimesi, kes teadsid KUIDAS. Seega, üks inimtüüp ei saa teiseta. Alustades ettevõtlusega hakkad peale inspireerivatele raamatute ja koolituste otsima ka inspireeritud inimesi ja inspireerijaid, et su väljamõeldud idee ellu jääks. Teadvustades endale, kuhu tahad jõuda, vajad enda ümber MIKS-persoone, ja just need otsingud on mind kokku viinud Liisiga.

Selles raamatus käsitletavad teooriad andsid mulle uusi huvitavaid vaatenurki nii äris kui ka eraelus toimetamiseks. Sain mitu uut vaatenurka, millest üks on selline: oluline on meeles pidada, et ei tohi jääda üksi, vaid tuleb otsida MIKS- ja KUIDAS- tüüpi inimesi.

Jane Salu

Olen 40-aastane noor ettevõtja, Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituudi lõpetanu. Minu hobid on inspireerivate raamatute lugemine, teiste inspireerimine ja julgustamine nende teekonnal. Armastan tegeleda hobiaiandusega, kus saab loomingulisust kasutada. Olen ettevõtte virtuaalassitent.ee asutaja ja omanik. Kui kõige selle juures veel aega üle jääb, siis löön kaasa heategevusprojektides. Sel aastal aitan kaasa Arvamusfestivali sotsiaalmeedia tiimis.
.

Loe ka teisi juhtimise ja turunduse raamatuarvustusi

-> Paid tüdrukud äris edu ei saavuta.

-> Kuidas saada maailma parimaks müügimeheks.

-> Persoonibränd sotsiaalmeedia ajastul.

-> Ära iial lõunata üksi.

Jäta oma kommentaar